خبر

لطیف پدرام: صدور تذکره در میان قبایل مرزی برای اکثریت‌سازی اجباری است

راه مدنیت: لطیف پدرام در پی صادرشدن حکم تذکره افغانی برای قبایل مرزی از سوی حکومت سرپرست طالبان، این حکم را اساسی‌ترین گام شوونیست‌ها برای اکثریت‌سازی اجباری خوانده است:

«اداره ط‌البان حکم صادر کرده است که در قبایل مرزی توزیع تذکره افغانی آغاز شود. این اساسی‌ترین گام شوونیست‌ها برای اکثریت‌سازی اجباری است.»

وی با بیان مطلب فوق در صفحه ایکس خود افزوده که این اقدام اداره طالبان «یک قدم برنامه‌ریزی‌شده در جهت پشتونیزه‌کردن این سرزمین! است.»

این دیدگاه آقای پدرام واکنش‌های متفاوت برخی از کاربران را هم در پی داشته شده است.

کاربری به نام «رستم» نوشته:‌ «بر اساس همان مصاحبه‌ای که داشتید، شما جنگ طالبان را مشروع دانستید. نتیجه آن جنگ هم این شد که طالبان قدرت را به دست گرفتند. حالا که قدرت در دست آن‌هاست، آن‌ها حق دارند به هر نحوی که می‌خواهند عمل کنند. شما هم نباید در این مورد حتی یک کلمه سخن بگویید، چرا که پایه و اساس این قدرت‌گیری را خود شما مشروع دانستید و به نوعی این وضعیت کنونی را تأیید کردید. با توجه به این موضع‌گیری، دیگر انتقاد از عملکرد طالبان یا اعتراض به سیاست‌های آن‌ها معنایی ندارد، زیرا شما پیشتر با تأیید جنگ و قدرت‌گیری آن‌ها، به‌طور ضمنی از اقدامات بعدی‌شان حمایت کرده‌اید.»

حکومت سرپرست طالبان پیش از این، در نامه‌ای به اداره آمار و احصاییه، این نهاد را موظف کرد تا برای ساکنان منطقه مرزی افغانستان شناسنامه توزیع کند.

مناطق مرزی افغانستان دقیقا همان مناطقی‌اند که مورد مناقشه با پاکستان هم است و از آن به نام «خط دیورند» یاد می‌شود.

حکومت سرپرست طالبان بر اساس این نامه، گفته است که توزیع تذکره برای ساکنان مناطق مرزی کشور می‌تواند در شناسایی هویت افراد محلی به طالبان و جدا کردن جمعیت‌های بومی از عناصر نفوذی کمک کند و باعث کاهش تهدیدات امنیتی در این مناطق حساس شود.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا