خبر

ارگ: ناامنی حدود 95 هزار خانواده را بیجا کرده است

مقام‌ها در ریاست جمهوری می‌گویند که ناامنی‌های چند ماه اخیر در کشور، حدود 95 هزار خانواده را از 11 ولایت، بیجا کرده است.

محمد هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری، روز یکشنبه در نشستی خبری گفت که ناامنی و نفرت از اعمال تروریستان باعث شده است هموطنان ما خانه و کاشانه خود را رها کنند و به مکانی امن پناه ببرند.

آقای چخانسوری همچنان افزود، تلاش‌هایی که دولت کرده است، توانسته حدود 29 هزار خانواده را به خانه و کاشانه‌شان برگرداند تا از سرمای زمستان محفوظ بماند.

وی ادامه داد که حکومت با هماهنگی با والیان در تلاش است زمینه برگشت سایر بیجا شدگان داخلی را نیز قبل از رسیدن فصل سرما فراهم کند.

این در حالیست که براساس گزارشی که سازمان عفو بین‌الملل چندی پیش منتشر کرده بود، 1.2 میلیون شهروند بر اثر ناامنی خانه‌های‌شان را ترک کرده بودند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده رسانه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، بیجا شدگان داخلی از صحت، تعلیم و تربیه و منابع غذایی محروم هستند و در خیمه‌ها در حالت بدی زندگی می‌کنند.

اما، اکنون ریاست جمهوری می‌گوید که تلاش‌های دولت باعث شده شرایط زندگی دوباره مساعد شود و با کمک‌های صورت گرفته، بیجا شدگان به خانه و کاشانه‌شان برخواهند گشت.

محمد هارون چخانسوری می‌گوید که دولت برای بیجا شدگان داخلی در سه مرحله کمک می‌کند تا از سرمای زمستان مصون باقی بمانند.

وی مقدار کمک‌ها را براساس نظر کارشناسان و ضرورت خانواده‌ها بیان کرد اما افزود که طی ماه‌های اخیر 193.5 میلیون افغانی به خانواده شهدا و زخمیان جنگ پرداخت شده است.

گفتنی است که اداره بازرسی ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان، حدود دو ماه پیش در پیوند به وضعیت بیجا شدگان داخلی گفته بود که آنان در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند و به وضعیت آنان رسیدگی لازم صورت نمی‌گیرد.

جنگ و ناامنی با خروج نیروهای خارجی از کشور طی دو سال اخیر به اوج خود رسیده است و شورشیان مخالف دولت همواره با حمله به شهرها باعث آزار و اذیت مردم می‌شوند.

چندی پیش، گروه تروریستی طالبان وقتی به شهر کندز حمله کرد، ده‌ها خانه را به آتش کشید و اموال آنان را به غارت برد که ساکنان آن مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند.

از سوی دیگر، گروه تروریستی داعش در ولایت ننگرهار نیز به باشندگان محل حمله کردند و خانه و کاشانه آنان را به آتش کشیده بودند.

گفتنی است که ناامنی با بیجاشدگی رابطه مستقیم دارد و هر ولایتی که ناامن شود، باشندگان آن را مجبور به ترک خانه و کاشانه‌شان می کنند.

به گفته مقام‌های امنیتی در حال حاضر نیروهای امنیتی در حدود 11 ولایت با دشمنان کشور در حال نبرد است و حدود 30 ولسوالی را حملات تروریستان تهدید می‌کند.

راه مدنیت/ احمدی

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا