خبر

بایسکل‌رانی دختران برای اولین‌بار در دایکندی/ شورای علما نگران از این حرکت!

روز شنبه برابر با پنجم ماه مارچ، ریاست امور زنان ولایت دایکندی برای اولین‌بار مسابقهٔ بایسکل‌رانی را به مناسبت هشتم مارچ بین دختران بایسکل‌ران برگزار کرد.

این مسابقه با حمایت مالی موسسهٔ آکسفام در فاصلهٔ هفت کیلومتر در مرکز ولایت دایکندی شهر نیلی با اشتراک سیزده دختر رکاب‌زن برگزار شد.

به گفتهٔ ریاست امور زنان دایکندی، در ابتدا این مسابقه برای اشتراک هفت رکاب‌زن در نظر گرفته شده بود؛ اما بعدتر تعداد داوطلبان به سیزده تن رسید.

رحیمه خاوری اولین دختری است که از پنج ماه پیش در مرکز ولایت دایکندی بایسکل‌سواری را شروع کرده است.

رحیمه در عین حال یک خبرنگار نیز است. او می‌گوید که در ابتدای کار هنگامی که برای تهیهٔ گزارش و مصاحبه بیرون از دفتر کارش می‌رفت، با مشکل زیادی روبه‌رو بود؛ اما از هنگامی که بایسکل‌رانی را یاد گرفته است، خیلی به آسانی رفت‌وآمد می‌کند.

این خانم رکاب‌زن می‌گوید: “در اول با مشکلات زیادی مواجه بودم که بیشتر از باورهای سنتی مردم منشا می‌گرفت.”

او افزود هنگامی که مشکلاتش را با ریاست امور زنان این ولایت در میان گذاشت، ریاست امور زنان از او خواست که برای برگزاری چنین مسابقه‌یی برای معمول‌شدن بایسکل‌رانی خانم‌ها و سنت‌شکنی در جامعه تلاش کند.

خانم خاوری می‌گوید که از ده روز پیش برای راه‌اندازی این مسابقه تلاش کرد و دخترانی را که می‌خواست در این مسابقه اشتراک کند، آموزش داد.

او از واکنش مردم نسبت به این حرکت راضی است و از تنها چیزی‌ که شکایت دارد، این است که نیروهای امنیتی برای برگزاری این مسابقه همکاری جدی نکردند.

او می‌گوید که این مسابقه به خاطر ایجاد سهولت برای خانم‌ها، سنت‌شکنی و ترویج فرهنگ زن‌باوری در میان مردم راه‌‍اندازی شده بود که تا حد زیادی بر مردم تاثیر مثبت داشته است.

عذرا شکران یکی دیگر از دختران رکاب‌زن که در این مسابقه اشتراک کرده بود، از راه‌اندازی چنین حرکت‌هایی خوش‌بین است.

خانم شکران می‌گوید: «به دلیل این که بایسکل‌رانی یکی از شاخه‌های ورزش است و به صحت مفید است و دیگر این که بایسکل‌رانی دختران در جامعه به یک امر عادی تبدیل شود تا از وابستگی نجات پیدا کند، در این مسابقه اشتراک کرده بود.»

این دخترخانم که از میان اشتراک‌کنندگان در این مسابقه مقام چهارم را از آن خود کرده است می‌افزاید: «برایش کسب مقام در این مسابقه مهم نیست؛ بلکه حضور در چنین حرکت‌هایی مهم بوده است.»

او می‌افزاید که از پنج ماه پیش با انگیزهٔ این‌که دختران به خودباوری برسند، به بایسکل‌رانی علاقه پیدا کرده و به آن روی آورده است.

ذکیه رضایی رییس امور زنان ولایت دایکندی در این مورد می‌گوید: «هدف از برگزاری این مسابقه نشان دادن توانایی زنان بود که زنان می‌توانند، مانند مردان هر کاری را انجام بدهند.»

او می‌گوید که در ولایت دایکندی در بخش ورزش هنوز کاری انجام نشده است، بنابراین ما این مسابقه را برگزار کردیم.

رییس امور زنان این ولایت می‌افزاید که پس از برگزاری این مسابقه از سوی شورای علما احضار شد که با دلیل‌های قناعت‌بخش به نگرانی‌های این شورا پاسخ داده است.

او می‌افزاید: «پیام ریاست امور زنان این است که زنان می‌توانند، در تمام عرصه‌ها با حفظ شوونات اسلامی‌شان اشتراک داشته باشند و هیچ‌گونه ممانعتی وجود ندارد.»

اما شورای علما که از چنین حرکت‌ها نگران بود، بعد از ختم این مسابقه با دایرکردن نشستی، رییس امور زنان این ولایت را برای پاسخ‌گویی به نگرانی‌های‌شان احضار کرد.

علی‌محمد احمدی رییس شورای علمای دایکندی گفت که دلیل‌های نگرانی‌شان را از چنین حرکت‌هایی با مقام‌های حکومتی ابراز کرده است و نیازی نیست که در حضور رسانه‌ها صحبت کند.

برای سه تن از اشتراک‌کنندگان این مسابقه که مقام‌های اول تا سوم را از آن خود کرده‌اند، مدال داده شدند، برای هریک از ۱۱ تن اشتراک‌کننده دیگر مسابقهٔ بایسکل‌رانی یک جوره لباس و یک عراده بایسکل ورزشی داده شده است تا تشویق شوند.

این در حالی است که سال گذشته نیز زنان و فعالان مدنی در ولایت دایکندی طی یک حرکت نمادین، مسابقهٔ والیبال زنان را در مرکز این ولایت برگزار کردند وحالا ورزش والیبال در دایکندی برای مردم عادی شده است.

سیدعارف حسینی/ راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا