خبر

تلاش مضاعف بانوان ورزشکار؛ ایستادگی در برابر نگاه منفی و تلاش برای کسب موفقیت

نگاه اکثر خانواده‌ها در افغانستان، در مورد محیط‌های ورزشی، نگاه منفی‌انگارانه و انحرافی است؛ به‌ویژه زمانی‌که پای «بانوان» در میان باشد. در کنار مشکلات عدیدۀ دیگر، نفس چنین ذهنیت منفی، صدمۀ بزرگی بر پیکر ورزش بانوان وارد کرده است و تا حدی مانع گسترش و رشد فرهنگ ورزش در جامعۀ زنان افغانستان شده است.

در عین حال، دیده می‌شود که دولت افغانستان نیز، تاحال برنامه‌یی در برابر چنین ذهنیت منفی روی دست نگرفته است.

با وجود مشکلاتی که به بخشی از آن اشاره رفت، ورزش بانوان در افغانستان با دستاوردهایی همراه بوده است. هنوز زنان – هرچند منفردانه – در زمینه ورزش همت می‌گذارند و هم اینک، در کلان‌شهرهای کشور، به‌ویژه در کابلِ پایتخت، شمار زیادی از زنان ورزش می‌کنند و باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها به تربیت و آموزش زنان ورزشکار مبادرت می‌ورزند. در این گزارش به یکی چند از ورزشگاه‌های زنانه در شهر کابل سر زده‌ایم و از مسوولان این مکان‌های ورزشی در مورد مشکلات و دستاوردهای ورزش بانوان پرسیده‌ایم.

سارا حمیدی، استاد در مرکزآموزشی الزهرا؛ یکی از کلوپ‌های ورزشی زنان در کابل است. این کلپ دارای رشته‌های فتنیس، جمناستیک و تکواندو است.

هر چند خانم حمیدی از «نبود مصونیت کامل» زنان ورزشکار سخن می‌زند، اما به گفتۀ او شمار ورزشکاران این کلوپ روزانه به 200 نفر می‌رسد که در اوقات گوناگون مصروف تمرینات شان هستند.

خانم حمیدی به راه مدنیت می‌گوید:« در کنار تهدید امنیتی، بسیاری از موانع فرهنگی، سنت‌های و اصول خانوادگی باعث می‌شود که بیش‌تر خانم‌ها نتوانند ورزش کنند.» و اما به گفتۀ او، تعدادی از شاگردان این باشگاه به «صورت پنهانی از قوم و خویشاوندان‌شان» به ورزش می‌آیند و به گفتۀ او؛ هنوز ورزش زنان از نظر اکثر خانواده‌ها «یک امری پسندیده» نیست و ورزش کردن دختران را « امری غیر ضرور و حتا مایۀ ننگ» می‌دانند.

این بانوی ورزشکار انتظار دارد که خانواده‌ها این نگاه منفی را کنار بگذارند و به دختران‌ اجازه دهند که به ورزش دلخواه‌شان بپردازند. به گفتۀ او «ورزش سلامتی می‌آورد» و از این‌رو، زنان، برای داشتن صحت خوب هم که شده، باید ورزش کنند.

این یگانه باشگاه ورزشی زنانه در کابل نیست، امروز شمار زیادی از کلوپ‌های ورزشی زنانه در کابل و دیگر بزرگ‌شهرهای کشور فعال اند و دختران زیادی، با وجود همه مشکلات فرا راه ورزش زنان در کشور، به ورزش می‌پردازند و تا حال دختران ورزشکار افغان، در کنار مدال‌آوران مرد، توانسته‌اند، افتخارات زیادی را کشورشان کسب کنند.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا