خبر

تولید سرسام‌آور مواد مخدر و آتش زدن‌های نمادین!

نهادهای امنیتی کشور با نشر خبرنامه‌یی گفته‌اند که در ولایت‌های ننگرهار و بدخشان ده‌ها تُن مواد مخدر کشف، ضبط و به آتش کشیده‌ شده‌اند.

قطعه خاص ملی مبارزه علیه مواد مخدر وزارت امور داخله روز دوشنبه گفته است در عملیاتی در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار 10 تُن مواد مخدر را کشف کرده‌اند.

در این عملیات قطعه ملی مبارزه علیه مواد مخدر، چهار کارخانه تولید هروئین را نیز در این ولایت تخریب کرده‌اند.

همچنین در اقدامی جداگانه معینیت مبارزه علیه مواد مخدر وزارت امور داخله با همکاری مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه جرایم مسکرات و مواد مخدر بیش از یک تُن مواد مخدر را در ولایت بدخشان به آتش کشیده‌اند.

این اقدام‌ها در حالی صورت می‌گیرد که در چندین ولایت کشور در محدوده‌ کنترول نیروهای دولتی به صورت آزادانه مواد مخدر کشت می‌شود.

بشیر احمد، فردی است که در هرات زندگی می‌کند و هر سال چندین بار از طریق زمین به ولایتش سفر می‌کند، او می‌گوید در مسیر راه هرات در ولایت‌های قندهار و هلمند به صورت گسترده تریاک کشت می‌شود.

این شهروند هراتی می‌افزاید اکثر این مزارع در مناطقی است که تحت کنترول نیروهای دولتی است، ولی هیچ گونه برخوردی با دهقانان این مزارع نمی‌شود.

چندی پیش، دولت با همکاری سازمان ملل، گزارشی را منتشر کرد که تولید مواد مخدر از 3300 تُن در سال گذشته در سال جاری به 4800 تُن رسیده است.

براساس این گزارش، مجموع مساحت زمین زیر کشت از ۱۸۰ هزار هکتار در سال ۲۰۱۵ به ۲۰۱ هزار هکتار در سال جاری رسیده است که افزایش 45 درصدی را نشان می‌دهد.

این در حالی است که تنها اقدام وزارت مبارزه با مواد مخدر و نهادهای امنیتی تشویق کشاورزان به کشت بدیل است که این اقدام هم طی یک و نیم دهه اخیر بازدهی مناسبی نداشته است.

از سوی دیگر چندی پیش وزارت مبارزه با مواد مخدر از عالمان دین خواسته بود در منابر و مساجد علیه کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر تبلیغ کنند.

از سوی دیگر گاهی نیز نیروهای امنیتی آتش زدن چند صد کیلوگرام مواد مخدر و دستگیری چند قاچاق‌بر کوچک را رسانه‌یی می‌کنند.

اما به باور برخی از آگاهان، ناتوانی دولت در برابر فساد اداری، مافیای مواد مخدر و ناامنی باعث شده که عده‌یی از زورمندان داخل و بیرون نظام اقدام به کشت و قاچاق مواد مخدر کنند.

آنان می‌گویند تا زمانی که با مافیای مواد مخدر و فساد اداری مبارزه جدی نشود، کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر نیز ریشه‌کن نخواهد شد.

بیشترین کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در ولایت‌های هلمند، قندهار، ارزگان، ننگرهار، فراه، بدخشان و نیمروز صورت می‌گیرد که در اکثر این ولایت‌ها مافیای قاچاق مواد مخدر دست دارند.

دو سال پیش، برخی از رسانه‌ها خبری را منتشر و یکی از اعضای خانواده فوزیه کوفی، نماینده مردم بدخشان را متهم به قاچاق مواد مخدر در ولایت بدخشان کرده بودند، اما این خبر فقط در حد یک اتهام باقی ماند و دولت این موضوع را پی‌گیری نکرد و از سوی دیگر خانواده کوفی نیز اعاده حیثیت نکرد.

گفتنی است که در حومه‌های شهر فیض‌آباد مرکز ولایت بدخشان مزارع وسیع مواد مخدر کشت می‌شود، ولی نیروهای امنیتی واکنشی به این مزارع ندارد.

حال دولت اگر درصدد نابودی و ریشه کردن کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر است باید با مافیای مواد مخدر مبارزه کند و دستگیری چند قاچاقبر کوچک و تولیدهای خرد هرویین، کاری را حل نخواهد کرد.

علی‌رضا احمدی/ راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا