خبر

خرید اسلحه به ارزش 60 میلیون دالر/ چی نوع اسلحه باید خرید؟

اداره همکاری امنیتی دفاعی امریکا در این اواخر گفته که وزارت امور خارجه تصمیم گرفته تا فروش احتمالی تجهیزات نظامی به افغانستان را به ارزش 60 میلیون دالر تایید کند.
بر بنیاد گزارش‌ها، اداره امنیتی دفاعی امریکا، درخواست افغانستان شامل چهارهزار و 890، یک اسلحۀ ام‌۱۶، تعداد ۴۸۵ مسلسل M240B 7.62mm و تعداد ۸۰۰ کالیبر مسلسل M2.50 را پذیرفته و مورد ارزیابی قرار داده است. اخیرن که میزان شورش‌های طالبان در نقاط مختلف کشور رو به فزونی نهاده است، قوای مسلح افغانستان از این جنگ‌افزارها در برابر آنان استفاده خواهند کرد. هرچند این میزان فروش اسلحه هم از لحاظ حجم وهم از لحاظ کاربردهای نظامی اندک است، ولی موجب تقویت نیروهای مسلح افغانستان خواهد شد که اکنون به عنوان یک شریک استراتیژیک امریکا در منطقه تلقی می‌شود.
همچنین چندی پیش، کارخانه موترسازی امریکایی موسوم به «ای.ام جنرال» قراردادی به ارزش ۳۵۶ میلیون دالر را برای ساخت یک‌هزار و 673 نفربر نوع “هیموی” برای ارتش و پولیس ملی افغانستان اختصاص داد. این‌که قوای مسلح افغانستان از ابتدای تشکیل تا اکنون از حمایت‌های قاطع مالی و تسلیحاتی ایالات متحد امریکا برخوردار بوده‌اند، جای هیچ تردیدی نیست، ولی آن‌چه در این میان قابل بحث و تأمل می‌باشد این است که از تشکیل قوای مسلح افغانستان به حمایت مستقیم امریکا بیش از ۱۴ سال می‌گذرد، در این مدت باید؛ اکنون افغانستان دارای قوای مسلح حرفه‌یی، قدرتمند و دارای تسلیحات متعارف برای دفاع از هرنوع شورشگری‌های معمول در خاک خود را می‌داشت. نبود حمایت‌های هوایی، کمبود سلاح‌های مدرن فردی، نبود وسایل پیشرفته هدایت‌کننده در جریان جنگ‌های چریکی و کمبود خیلی از نیازهای اساسی نظامیان کشور، مواردی ‌است که نبردها در کشور را طولانی ساخته و شورشگران طالب و سایر جنبش‌های افراط‌گرا را قوت بیشتر بخشیده است.
بخش اعظم نیروهای نظامی کشور هنوز به جنگ‌افزارهای کهنه و فرسوده روسی وابسته‌اند که از جنگ‌های داخلی و جهاد باقی مانده‌اند. در حالی‌ که امروز بحث اسلحه چریکی کاملن تغییر کرده است. اسلحه امروزی باید دو شاخصۀ مهم را در میدان‌های نبرد داشته باشد. اول در معیارهای امروزی جهان سلاح، سبک بودن اسلحه یعنی داشتن وزن کم اسلحه یک اصل است. دوم بُرد اسلحه و موثریت به هدف رسیدن گلوله شاخصه بارز دیگری‌ست که سلاح‌های امروزی جنگ، نظیر جنگ‌های افغانستان باید داشته باشند. البته نیروهای خارجی به طور عام و نیروهای امریکایی به‌طور خاص از همه این مفیدیت‌های تسلیحاتی در افغانستان برخوردارند. در افغانستان که نبردها جدن پارتیزانی و چریکی انجام می‌شوند و شورشیان هم همیشه با تاکتیک‌های پارتیزانی عمل می‌کنند، نیاز است که در برابر آنان از سلاح‌هایی کار گرفته شود که پاسخگوی نیازهای امروزی باشند.
از جانب دیگر نیروهای نظامی افغانستان در دوگونه اراضی کوهستانی و جنگلی که عمدتن در مناطق مسکونی واقع شده‌اند؛ با تروریست‌های طالب وغیر طالب مواجه‌اند. در چنین اراضی‌یی نیاز مبرم به سلاح‌هایی با ویژگی‌های فوق می‌باشد. با این همه، تشکیلات موجود قوای مسلح مرهون همکاری‌های جدی ایالات متحد امریکاست و بدون همکارهای مالی، تسلیحاتی و آموزشی امریکا، ما به طور قطع امروز همین قوای مسلح را هم نداشتیم. اما دو اصل تجهیزات هوایی نظامی و تجهیرات مدرن برای رویایی با درگیری‌های چریکی، از نیازهای خیلی جدی و اساسی نیروی مسلح افغانستان است. انتظار می‌رود ایالات متحد امریکا در کنار سایر کمک‌های نظامی‌اش، این دو بخش را نیز طور لازم اکمال کند.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا