خبر

رسانه‌های هند: توافق‌نامه سه‌جانبه ترانزیتی چابهار؛ کلید توسعۀ منطقه است

رسانه‌های هند با بازتاب گسترده نشست وزیران شهرسازی و حمل و نقل افغانستان، ایران و هند اعلام کردند: توافق‌نامه سه‌جانبه ترانزیتی چابهار، کلید توسعۀ منطقه است و با انتشار سخنان وزیران این سه کشور در نشست سه‌جانبه نوشتند که این سه کشور ارادۀ جدی برای اجرای هرچه سریع‌تر توافق‌نامه سه‌جانبه ترانزیتی دارند.

روزنامه انگلیسی‌زبان «بیزنس استندرد» در مطلبی نوشت که برگزاری نشست سه‌جانبه وزیران افغانستان، هند و ایران، عزم جدی این سه کشور را برای اجرای هرچه سریع‌تر توافق‌نامه سه‌جانبه نشان داد.

این رسانه افزوده که این توافق‌نامه می‌تواند زمینۀ دست‌رسی ارزان و سریع‌تر هند به آسیای میانه و افغانستان را فراهم کند.

خبرگزاری هندی پی.تی.‌ای نیز با اشاره به برگزاری نشست دوجانبه بین ایران و هند نوشت که در این نشست، آخرین وضعیت توسعه سرمایه‌گذاری در بندر چابهار را بررسی کردند.

در ادامه با اشاره به برگزاری توافق‌نامه سه‌جانبه ترانزیتی چابهار آمده که این توافق‌نامه زمینۀ افزایش مبادلات تجاری و حمل و نقل کالا بین افغانستان، هند و ایران را افزایش می‌دهد.

در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به اهمیت کریدور شمال و جنوب اضافه شده است که وزیران راه و شهرسازی ایران و هند بر توسعۀ خطوط ریلی از جمله راه آهن چابهار- زاهدان و گسترش آن به داخل افغانستان تاکید کرده‌اند.

به نوشتۀ خبرگزاری هندی پی.تی.‌ای، ایران و افغانستان تلاش بیشتری برای سرعت بخشیدن به اجرای توافق‌نامه چابهار دارند.

پی.تی.‌ای هند در این مطلب افزوده که هند، افغانستان و ایران تلاش بیشتری برای سرعت بخشیدن به اجرای شدن توافق‌نامۀ چابهار انجام می‌دهند.

خبرگزاری «پرس‌تراست ایندیا» هم به نقل از «نیتین گادکاری» وزیر کشتی‌رانی، حمل‌ونقل و شاهراه‌های هند نوشته که هند متعهد به توسعه بندر چابهار است و به زودی عملیات طرح توسعه آغاز می‌کند.

به گفتۀ وی، دهلی نو طرح توسعه بندر چابهار را در زمان‌بندی اعلام‌شده به اتمام می‌رساند.

روزنامه ایندین اکسپرس، دیگر روزنامۀ هندی به نقل از نیتین گادکاری نوشت: «نخست‌وزیر هند علاقه زیادی به اجرای هرچه سریع‌تر توسعۀ بندر چابهار دارد.»

به نوشته این روزنامه، فاصله بندر ‘کاندلا’ هند به چابهار کم‌تر از فاصله دهلی نو به بمبئی است و این نزدیکی اهمیت سرمایه‌گذاری در این بندر را دوچندان می‌کند.

این نشریه، دارا بودن ذخایر نفت و گاز، نزدیکی به افغانستان و کریدور شمال و جنوب را از دیگر عوامل علاقمندی هند برای سرمایه‌گذاری در چابهار عنوان کرده است.

روزنامه بیزنس‌لاین، دیگر روزنامه انگلیسی‌زبان هند با اشاره به این نشست سه‌جانبه نوشت که این سه کشور دو ماه دیگر نیز در نشستی برای بررسی ظرفیت‌های بندر چابهار باهم دیدار می‌کنند. روزنامۀ انگلیسی‌زبان «تایمز او ایندیا» نیز در مطلبی نوشت که همکاری دوجانبه و چندجانبه در بندر چابهار به نفع کشورهای منطقه و جهان است.

راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا