خبر

سفیر فنلند: حضور زنان افغان در عرصه کار، 16 درصد است

سفیر فنلند اظهار می‌کند که حضور زنان افغان در عرصه کار 16 درصد است و باید زنان تقویت شوند که وارد عرصه کار در اجتماع شوند.

آن میسکنین، سفیر فنلند عصر روز دوشنبه در مراسم افتتاح “انجمن زنان دیپلومات افغان” که در وزارت خارجه کشور تشکیل شده گفت که حضور زنان در عرصه کار 16 درصد است و باید زنان در همه عرصه‌ها شریک باشند.

این آمار در حالی ایراد می‌شود که کمیسیون مستقل اصلاحات اداری افغانستان 3 سال پیش  طرحی روی دست گرفت که بر مبنی آن طرح، ارتقای نقش زنان در نهادهای دولتی بود.

در آن زمان مسوولان این کمیسیون گفته‌ بودند که هدف از تهیه و اجرای این طرح نه تنها بیشتر شدن حضور زنان در ادارات دولتی، بل مشارکت آن‌ها در رهبری این ادارات هم است.

کمیسیون اصلاحات اداری گفته بود که این طرح بر اساس استراتژی دولت مبنی بر زمینه‌سازی برای حضور گسترده زنان در اداره‌های دولتی تهیه شده است.

علاوه بر آن نیز، قانون حضور بیست و پنج درصدی زنان در پارلمان و شوراهای ولایتی را نیز تضمین کرده است.

خانم میسکنین افزود که باید گفتار را به عمل تبدیل کنیم و جامعه را از مردسالاری خارج کنیم و جامعه برابر در کشور ایجاد کنیم.

وی حضور 4 بانو را به عنوان سفیر خوشایند توصیف کرد و گفت که افغانستان نیاز به زنان قوی برای انکشاف جامعه دارد.

رولا غنی، بانوی اول کشور نیز در همین حال گفت که زنان افغان باید همانند مردان اجازه فعالیت داشته باشند. او زنان افغان نیز خواست که برای پیشرفت تلاش کنند.

وزارت امور خارجه به منظور تقویت زنان در عرصه‌های سیاسی، انجمن زنان دیپلومات افغان را افتتاح کرد تا حضور زنان در عرصه سیاست بیشتر شود.

رییس این انجمن گفت که با ایجاد این مرکز، زنان از تجارب سایر کشورهای سیاست می‌آموزند و ظرفیت‌شان ارتقا پیدا خواهند  کرد.

به باور وی، زنان دیپلمات می‌توانند سیاست را در کشورها صلح‌آمیز کنند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که طی سال‌های گذشته حضور زنان در عرصه‌های سیاست همواره مورد نگرانی جامعه بین‌المللی بوده است.

جامعه بین‌المللی در اکثر نشست‌هایی که به منظور کمک به کشور برگزار شده بود، تاکید فراوانی بر اجرایی شدن قطع‌نامه 1325 ملل متحد داشتند.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت نیز افتتاح این انجمن را گامی برای عملی شدن قطع‌نامه 1325 عنوان کرد و افزود که ما نیز تلاش می‌کنیم در کنار بانوان به خاطر مُلک خود کار کنیم.

آقای عبدالله همچنین به زنان اطمینان داد که حضور زنان در پروسه صلح حتمی است و دستاوردهای زنان طی بیش از یک دهه اخیر نادیده گرفته نخواهد شد.

اما برخی از کارشناسان و سیاستمداران، گفته‌های سران حکومت وحدت ملی را، نگاه پروژه‌یی به زنان می‌دانند و می‌گویند که این اقدامات در برابر زنان، به نوعی جلب کمک‌های خارجی‌هاست.

صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه اما می‌گوید که تلاش وزارت خارجه همواره دستیابی زنان به سیاست و بدنه نظام بوده است و افتتاح انجمن زنان دیپلومات افغان پروژه‌یی نیست.

او گفت که وظیفه ایمانی و وجدانی ماست که حضور زنان را در عرصه کار تقویت کنیم.

وزیر خارجه از بزرگ‌نمایی خشونت علیه زنان انتقاد کرد و گفت که خشونت علیه زنان وجود دارد، ولی نباید این موضوع را برجسته کرد تا باعث ناامیدی زنان دیگر شود.

گفتنی است که کشورهای کمک‌کننده در نشست بروکسل نیز یک بار دیگر بر حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی تاکید کرده بودند.

احمدی/ راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا