خبر

«قانون اساسی خالی از نقص نیست!»

عبدالله هروی، عضو کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی در سیزدهمین سالروز تجلیل از قانون اساسی اظهار کرد که همه قانون‌هایی که توسط بشر ساخته می‌شود ناقص است و قانون اساسی ما نیز خالی از نقص نیست.

پیش از این، سرور دانش؛ معاون ریاست جمهوری در کتاب حقوق اساسی خود نیز ذکر کرده بود که متن پشتوی قانون اساسی با مشکل فراوانی دچار بود و بعد از رفع آن هنوز نیز مشکل‌هایی دارد.

اما روز دوشنبه، دفتر وزارت دولت در امور پارلمانی، برنامه‌یی به منظور سیزدهمین سالروز نگارش مجدد قانون اساسی برگزار کرد.

آقای هروی در این نشست گفت که حقیقت از تجلیل باید این باشد که همه قانون‌گرا شویم.

او در حالی این سخنان را به زبان می‌آورد که بیشترین نقض قانون توسط دولت صورت می‌گیرد تا ملت. سرپرستی وزارت‌خانه‌ها و برخی از اداره‌های دولتی، رعایت نشدن قانون سرپرستی، وضع عواید بر مصرف کردیت‌کارت‌های تلیفون و ده‌ها مورد نقض قانون از مواردی است که توسط دولت صورت گرفته است.

محمدنبی فراهی، وزیر دولت در امور پارلمانی در این نشست نیز گفت که در کارهای ما خلاهایی وجود دارد که مطابق قانون نیست.

آقای فراهی تخطی‌های دولت را پذیرفت، ولی گفت که دلیل این تخطی‌ها، ناامنی است. او علاوه کرد قانون در مناطقی نقض شده که ناامنی وجود داشته است.

گفتنی است که هشت ماه پیش گزارشی منتشر شد که در چند سال گذشته، بیش از ۹۲ مورد قانون اساسی کشور از سوی سه قوه مجریه، قانون‌گذاری و قضایی کشور نقض شده‌ است. این گزارش را خانه آزادی منتشر کرده بود.

بعد از نشر این گزارش، دواخان مینه‌پال؛ معاون سخنگوی ریاست جمهوری ادعا کرد که این نقض‌ها در زمان ریاست جمهوری کرزی صورت گرفته است.

اما در زمامداری سران حکومت وحدت ملی نیز به کرات قانون اساسی و سایر قوانین نقض شده است و در حالی از قانون تجلیل می‌شود که احترامی به این قانون گذاشته نمی‌شود.

«گروگان گرفته‌شدن قانون توسط رییس‌جمهوری» نیز از دیگر موارد نقض قانون اساسی کشور عنوان شده بود و در گزارش خانه آزادی آمده که از قانون رسانه‌ها گرفته تا موضوع سرپرستی، قانون ثبت احوال نفوس و موارد متعددی دیگر توسط رییس جمهوری به «گروگان گرفته شده‌‌ است.»

علی‌رضا احمدی/ راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا