خبر

مبارزه با مواد مخدر از تفنگ به منبر کشیده شد/ سلامت عظیمی از عالمان دین تقاضای کمک کرد

وزارت مبارزه با مواد مخدر، در نظر دارد که از طریق عالمان دین با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر مبارزه کند.

سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر امروز سه‌شنبه از جمعی از عالمان دین خواست که مبارزه جدی و قاطع‌ را در برابر مواد مخدر از طریق منابر و مساجد در سراسر کشور آغاز کنند .

خانم عظیمی از عالمان دین تقاضا کرد تا اضرار مواد مخدر را مطابق احکام دین از طریق منابر مساجد با جدیت و قاطعیت به سطح روستاها به آگاهی مردم برسانند.

در همین حال فیض محمدعثمانی وزیر حج ، ارشاد و اوقاف نیز گفت که آن‌ها در حمایت از مبارزه علیه مواد مخدر در کشور پلان کرده‌اند تا در اختیار علما و ملا امامان در سراسر کشور  کتاب‌های سخنرانی روزهای جمعه را قرار دهند تا از این طریق علما بتوانند با یک برنامه مدون مردم را نسبت به احکام دین اسلام در رابطه به کشت و استفاده مواد مخدر آگاهی ببخشند.

محترم عثمانی گفت که امروز درافغانستان سه میلیون افغان درحالی متأثر از مواد مخدر است که این پدیده نه تنها سلامت جان و عقل معتادان را تهدید می‌کند؛ بل سلامت مال، نسل و دین آن‌ها را نیز در خطر قرار داده است .

این اقدام وزارت مبارزه با مواد مخدر در حالی صورت می‌گیرد که چندی پیش دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل در گزارش تازه خود آورده بود که در سال جاری میلادی به صورت تخمینی ۴۸۰۰ تُن تریاک تولید شده که افزایش ۴۳ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش مشترک دولت و دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل، در سال گذشته مقدار تولید مواد مخدر ۳۳۰۰ تن بوده است.

پیش از این وزارت مبارزه با مواد مخدر و معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله از طریق تخریب مزارع کوکنار و تشویق کشت بدیل، فعالیت فراوانی کردند، ولی کشت این ماده افیونی به صورت چشمگیری افزایش یافت.

وزیر مبارزه با مواد مخدر در نشست امروز همچنین گفته که مواد مخدر در افغانستان یک معضل بین‌المللی است تا یک مشکل ملی.

او ناامنی و فقر اقتصادی را از علت‌های بارز کشت کوکنار درکشور دانسته و از جامعه جهانی تقاضا کرد تا حکومت را در امر مبارزه با مواد مخدر؛ همچنان در راستای از بین بردن علت‌های این پدیده بیش از پیش مساعدت کند.

خانم عظیمی گفت: درصورتی که جامعه جهانی مساعدت به موقع و لازم را به افغانستان انجام نکند این مشکل به زودی متوجه کشورهای جهان نیز خواهد شد .

گفتنی است که از سال ۱۹۹۴ میلادی بدین سو، امسال برای سومین بار مساحت زمین زیر کشت تریاک در کشور به بالای ۲۰۰ هزار هکتار رسیده است.

نخستین بار در سال ۲۰۰۹ این آمار به ۲۰۹ هزار هکتار و در ۲۰۱۴ این آمار ۲۲۴ هزار هکتار بود.

بر اساس گزارش دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل حدود ۷۱ هزار هکتار زمین در سال ۱۹۹۴ در کشور زیر کشت بود و در سال ۱۹۹۶ که گروه طالبان به قدرت رسید، این رقم به ۵۷ هزار کاهش یافت و در زمان فروپاشی رژیم این گروه در سال ۲۰۰۱، تنها هشت هزار هکتار زمین تریاک کشت شد.

از سال ۲۰۰۲ به این سو، کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان پیوسته در حال افزایش بوده است. بیشترین مقدار تولید مواد مخدر کشور در مناطق جنوبی (۵۹ درصد) و شرقی (۲۵ درصد) تولید می‌شود.

ولایت جنوبی هلمند با آن که هفت درصد کاهش در میزان کشت تریاک داشته، با داشتن بیش از ۸۰ هزار هکتار زمین زیر کشت تریاک در صدر جدول ولایت‌های تولیدکننده مواد مخدر کشور است.

پس از آن ولایت‌های قندهار، ارزگان، ننگرهار، فراه، بدخشان و نیمروز قرار دارند. احمدی/ راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا