خبر

مرکز حمایت از رسانه‌های آزاد: اگر حکمت‌یار در روند تحقیق قتل میرویس جلیل همکاری نکند، باز هم «جنگ‌سالاری» بیش نیست

تقاضای همکاری از حکمت‌یار

نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد (نی) روز دوشنبه در نشستی خبری از گلبدین حکمت‌یار، رهبر حزب اسلامی خواست که در مورد قتل یک خبرنگار که در زمان و منطقه زعامت او صورت گرفته با محققان همکاری کند.

به نقل از دفتر نی، در سال 1374 خورشیدی، میرویس جلیل، خبرنگار بی‌بی‌سی، ده دقیقه بعد از مصاحبه با گلبدین حکمت‌یار به شکل مرموزی کشته شد.

مجیب خلوتگر گفت که خبرنگاران و رسانه‌ها طرفدار صلح هستند اما نباید جنایت‌هایی که صورت گرفته، پنهان بماند. او از حکمت‌یار خواست که در پیوند به این موضوع همکاری کند.

آقای خلوتگر افزود که اگر گلبدین حکمت‌یار در روند تحقیق همکاری نکند، باز هم یک «جنگ‌سالاری» بیش نیست.

روز گذشته روزنامه راه مدنیت به نقل از یک روزنامه ترکی خبری را منتشر کرده بود که رهبر حزب اسلامی به دستور رجب طیب اردوغان در ترکیه برای مداوا به سر می‌برد.

از سوی دیگر در کابل برنامه‌ها و گزارش‌های مبنی بر استقبال از گلبدین حکمت‌یار منتشر می‌شود. هنوز هم مشخص نیست که وی کی به کشور باز خواهد گشت.

واکنش به گفته‌های سرپرست وزارت فرهنگ

مرکز حمایت از رسانه‌های آزاد (نی) در این نشست نسبت به گفته‌های اخیر سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ واکنش نشان داد و گفت که او در خلای معلوماتی قرار دارد.

سیدکمال سادات، سرپرست و معین جوانان وزارت اطلاعات فرهنگ چندی پیش اظهار کرده بود که 150 رسانه بدون جواز در کشور فعالیت دارند. او گفته بود که اگر این رسانه‌ها جواز خود را تمدید نکنند با آنان برخورد قانونی می‌شود.

مجیب خلوتگر، رییس مرکز حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) گفت که سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ باید با اداره‌های مرتبط خود هماهنگ باشد و ادعای غلط نکند.

اقای خلوتگر علاوه کرد که روند ثبت جواز رسانه‌ها، تحت کار کمیته‌یی که معاون دوم ریاست جمهوری عهده دار آن است، جریان دارد.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری روز دوشنبه در فیسبوکش نوشته است که مقرره طرز تاسیس و فعالیت رسانه‌های همگانی در کمیته تقنین تحت ریاست معاون دوم ریاست جمهوری تعدیل شد.

او نوشته که در تعدیلات پیشنهادی هزینه‌های حق‌الامتیاز و تضمین بانکی در برخی موارد تا 90 درصد پایین آورده شده است. حق‌الامتیاز تلویزیون‌های سراسری و محلی در اصل مقرره 50 افغانی تعیین شده بود و طرح تعدیلی برای تلویزیون‌های سراسری 10 هزار افغانی و برای تلویزیون‌های محلی 3 هزار در نظر گرفته شده است.

این طرح به گفته مرتضوی به زودترین فرصت برای تصویب به جلسه کابینه فرستاده می‌شود.

رییس نی همچنین خاطرنشان کرد که پیش از این نیز رییس جمهوری طی دو حکم جداگانه تعدیل قانون ثبت و جواز رسانه‌ها را صادر کرده بود.

سال گذشته شورای وزیران طرحی را با دستور ریاست جمهوری ارایه کرد که بر مبنی آن رسانه‌ها مکلف بودند دوباره ثبت کنند. قانون طرز تاسیس و فعالیت رسانه‌های همگانی در 4 فصل و 41 ماده به تصویب رسیده بود.

مشکلات رادیوها

دفتر نی در تازه‌ترین نظرسنجی که با رادیوهای محلی انجام داده است، پی برده که اکثر رادیوها با مشکل‌های مالی، امنیتی و عدم دسترسی به اطلاعات مواجه‌اند.

آقای خلوتگر گفت که ولایت کندز در صدر قرار دارد و رسانه‌ها در این ولایت با مشکل‌های زیاد مالی و امنیتی مواجه‌اند. او افزود که اخیرن والی این ولایت در نشستی خصوصی به برخی از رسانه‌ها گفته که طالبان برخی از رسانه‌ها را تهدید کرده است.

به نقل از رییس نی، والی کندز همچنین به رسانه‌ها گفته که مقام‌های امنیتی این ولایت قادر به محافظت از رسانه‌های خصوصی نیست.

دفتر نی همچنین گفت که رادیوها در ولایت خوست نیز با مشکل مالی و امنیتی مواجه‌اند و از این ناحیه شکایت دارند.

براساس نظرسنجی دفتر نی، ولایت دایکندی تنها ولایتی است که رادیوها از مشکل‌های امنیتی و مالی شکایت نکرده‌اند؛ آنان تنها مشکل اصلی‌شان را دسترسی به اطلاعات عنوان کرده‌اند.

به گفته مسوولان دفتر نی، حدود 240 رادیو در وزارت اطلاعات و فرهنگ ثبت است، اما آمار مشخصی وجود ندارد که چه تعداد رادیو به دلایل مختلف از کار باز مانده‌اند.

رادیو بامیان و آرمان از اولین رادیوهای خصوصی کشور است که بیش از یک دهه پیش شروع به فعالیت کرد و هنوز هم فعال هستند.

علی‌رضا احمدی/ راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا