خبر

«منابع مؤثق: اکمالات هوایی طالبان افزایش یافته است»

در شمال، بازار سرسام‌آورِ سلاح‌فروشی و فراهم‌آوری تجهیزات و مهمات فعال است. این بازار در دست فرماندهان دولتی قرار دارد.

آسمان افغانستان در اختیار پنتاگون و ناتو است. اکمالات فعال از طرف شب با استفاده از هلیکوپترهای پاکستانی و امریکایی صورت می‌گیرد. ورود چرخبال‌های تدارکاتی و نظامی پاکستان بر حوزه شمال درحال افزایش است. منابع خاص و همچنان برخی مردم محل صدای نشست طیارات را می‌شنوند و اخیرن گروپ‌های ناظر تثبیت کرده‌اند که طیارات امریکایی و پاکستان اکمالات طالبان و داعش را تشدید کرده‌اند.

علاوه بر این، راه‌های تدارکاتی، سنتی کوهستانی و «بز رو» فراوان استند و تدارکات از زمین بدون رادع و مانع از چندین استقامت در جریان است. صورت دیگر مسأله این است: به اسلحه طالب نگاه کنید؛ همه‌اش از اردوی ملی و پولیس است؛ از رنجر گرفته تا مواد سوخت و ماشین‌های محاربه‌یی.

در کش و قوس‌های جنگی، طالبان چندین مرتبه قطعات به شدت مسلح دولتی را به عقب رانده یا خودشان عقب رفته‌اند؛ که در نتیجه، تمام سازوبرگ جنگی را گرفته‌اند. منابع موثق می‌گویند که فرماندهان پولیس و اردوی ملی، به شمول مواد سوخت، مهمات و لوژستیک اردوی ملی را به فروش می‌رسانند.

اکمالات از راه کنر و نورستان به سوی شمال نیز جاری است. اکمالات از استقامت چترال هیچ گاه بند نمی‌آید. درضمن، هزینه‌های عملیاتی که از بازیگران جنگ‌های نیابتی درشمال به جریان می‌افتد، گروه‌های مافیایی در خارج و داخل دولت را تشویق به فراهم‌آوری تجهیزات و مهمات برای طالبان می‌کند.

اکمالات طالبان تنها از استقامت پاکستان، عربستان، امریکا و حلقاتی در سکتور نظامی افغانستان صورت نمی‌گیرد، ایران و روسیه نیز به دسته‌جات همسو با خودشان در جنگ شمال، به هر طریق ممکن، اکمالات می‌کنند. ایرانی‌ها در زمینه اکمالات به حماس، حزب‌الله، گروه‌های عراقی و حوثی‌های سرسخت یمن، و همچنان در سوریه تجربه‌هایی دارند که دیگران ندارند. بازیگران کلان، هریک تلاش می‌کنند که وضع‌الجیش دسته‌جات مربوط به خودشان را به هر قیمت ممکن حفاظت کنند. این حفاظت عمدتن با استفاده از منابع محلی و قابل دسترس صورت می‌گیرد.

منبع: گزارش‌نامه افغانستان

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا