خبر

هفتۀ گذشته 8 خبرنگار بازداشت، لت‌وکوب و تهدید شده‌اند

نهاد رسانه‏‌یی بازار رسانه‏‌ها، حمایت‌کننده خبرنگاران (امروز سه‌شنبه 20 میزان) در نشستی مطبوعاتی از لت‌و‏کوب و تهدید 8 خبرنگار در ولایت‏‌های مختلف کشور خبر داد.

عبدالصمد حامد پویا؛ رییس عمومی این نهاد گفت که خبرنگاران همیشه مورد تهدید قرار داشته، اما  بازداشت و تهدیدهایی که هفتۀ گذشته علیه خبرنگاران صورت گرفته، نگران‌کننده است.

او افزود: «به دلیل تهدید جان خبرنگاران، شماری از آنان از ولایت‌های کندز، فراه و هلمند فراری شده‌اند.»

به گفتۀ وی، «تاج‌محمد سکندر؛ خبرنگار رادیو کلید و رحمت‏‌الله نیکزاد؛ خبرنگار الجزیره از سوی محافظان رییس محکمه ولایت غزنی تهدید شده‌اند.

او افزود که در غرب کشور نیز خبرنگاری از سوی سناتوران آن ولایت تهدید شده است. به گفته وی، « یاسین آژند؛ خبرنگار در ولایت غور بعد از تهیه و نشر گزارشی، از سوی سناتوران ولایت مورد تهدید قرار گرفته است.»

آقای پویا خاطرنشان کرد: این تنها خبرنگاران نیستند که مورد تهدید قرار گرفته‌اند. «عبدالبصور سریر؛ مدیر مسوول روزنامه “افغانستان تایمز” در کابل توسط مهاجمان مسلح در حوزه 15 کابل لت‌وکوب شده و وسایل خبرنگاری‏اش را با خود برده‌اند.»

عبدالبصور سریر؛ مدیر مسوول روزنامه “افغانستان تایمز” که خود نیز در این کنفرانس خبری حضور داشت از دولت خواست: «به امینت خبرنگاران توجه کند.»

به گفتۀ پویا، «حبیب عزیزی؛ خبرنگار آزاد در ولایت تخار توسط پولیس بازداشت و احمدسیر نیکزاد؛ مسوول سیاسی شبکه میوند در کابل توسط رییس دانشگاه‏ باختر لت‌وکوب شده‌اند. هچنان جاوید کار؛ خبرنگار در شمال توسط طالبان و احمدولی خبرنگار سرحدی در ولایت زابل نیز مورد تعقیب و تهدید قرار گرفته‌اند.»

وی خاطرنشان ساخت: «اگر حکومت برای امنیت خبرنگاران و فعالان خبری کار عملی انجام ندهد، این زنگ خطر جدی برای تزلزل فعالیت‏‌های رسانه‏‌یی است.»

در پایان، آقای پویا از جامعۀ جهانی خواست کمک‏‌های‌شان را به افغانستان مشروط به حمایت از رسانه‏‌ها، آزادی ‏بیان و حفظ دست‌آورد‏های رسانه‌یی بسازند.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا