خبر

ناتو: خروج شتاب‌زده از افغانستان خطر نابودی دست‌آوردها را در پی دارد

راه مدنیت: ینس ‌ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو گفت که اگر در افغانستان بمانیم، با خطر حضور دشوار نظامی در وضعیت بحرانی و خشونت‌های در حال افزایش روبه‌رو خواهیم شد؛ اما اگر نیروهای بین‌المللی این کشور را به‌صورت شتاب‌زده ترک کنند با خطر نابودی دست‌آوردهای دو دهه گذشته روبه‌رو می‌شویم.
آقای ستولتنبرگ روز دوشنبه (۱۰قوس) در نشست آنلاین با خبرنگاران تاکید داشت که متحدین در مورد افغانستان، بر سر دوراهی قرار گرفته‌اند و این موضوع مهم است تا اجازه ندهیم که این کشور دوباره به‌ لانه امنی برای تروریستان بین‌المللی تبدیل شود.
وی به این باور است که فرصت تاریخی برای صلح به میان آمده؛ اما وضعیت گفتگوهای صلح بسیار شکننده است.
براساس معلومات قرار است، امروز و فردا (۱۱و ۱۲قوس) وزیران خارجۀ ناتو نشست مشترک در بروکسل برگزار کنند. افغانستان نیز یکی از محورهای بحث این نشست خواهد بود.
مذاکرات صلح افغانستان در (۲۲سنبله) سال جاری در دوحه آغاز شد. از آن زمان تاکنون هیات‌های مذاکره‌کننده روی نهایی‌سازی طرزالعمل مذاکرات چانه‌زنی داشتند. نهایی شدن این طرزالعمل بیش از دو ماه وقت گرفته است.
در عین حال آقای ستولتنبرگ در این نشست تأکید داشت: زمانی که طالبان متعهد به کاهش خشونت‌ و پذیرفتن آتش‌بس شوند، خروج نیروهای بین‌المللی زمان زیادی نخواهد گرفت.
وی در ادامه تصریح کرد: «اخیرآ امریکا تصمیم گرفت که شمار نیروهایش را در افغانستان کاهش دهد؛ اما ماموریت آموزشی ناتو با نیمی از نیروهای بین‌المللی ادامه می‌یابد».
او با بیان اینکه ناتو در حال حاضر حدود ۱۱هزار نیرو در افغانستان دارد، گفت که بهترین راه با ثبات ساختن افغانستان این‌ست که نیروهای افغان تقویت و آموزش داده شوند.
کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع امریکا گفته بود که به دستور دونالد ترمپ، شمار سربازان کشورش در افغانستان تا ماه جنوری سال آینده، دوهزار و۵۰۰تن کاهش خواهد یافت.
براساس گزارش‌ها سرمنشی ناتو پیش ازآغاز نشست دو روزۀ وزیران خارجۀ ناتو دربروکسل، پایتخت بلجیم در تماس تلفونی با جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب امریکا در مورد اهمیت افغانستان نیز صحبت کرده است.
همچنین وی می‌گوید پس از آن‌که جوبایدن، رییس‌جمهور منتخب امریکا مراسم تحلیفش را به جا آورد، از او دعوت می‌کند تا برای شرکت در اجلاس این پیمان به بروکسل بیاید و ارزیابی‌اش در مورد حضور آینده در افغانستان را شریک کند.
آقای ستولتنبرگ از زمان دقیق برگزاری اجلاس جزییاتی ارایه نداد.
این در حالی‌ست که با وصف امضای توافق‌نامۀ میان طالبان و امریکا در ۲۹ماه فبروری سال جاری در قطر، هنوز نه تنها از میزان خشونت‌ها در افغانستان کاسته نشده بل خشونت‌ها هر روز در حال افزایش است.
در این توافق‌نامه از طالبان خواسته شده که رابطه‌ با تمامی گروه‌های تروریستی از جمله شبکۀ القاعده قطع کنند.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا