خبر

ساخت ۱۳بند آبی دیگر؛ شاه‌و‌عروس و شورابک افتتاح می‌شود

راه مدنیت: نظام‌الدین خپلواک، سخنگوی ادارۀ ملی تنظیم امور آب کشور می‌گوید که در حال حاضر، کار ساخت ۱۳بند آب‌گردان در کشور جریان دارد و قرار است به‌زودی کار بند شاه وعروس و شورابک ولایت بدخشان تکمیل و افتتاح شوند.

آقای خپلواک در صحبت با روزنامه راه مدنیت گفت که اکنون کار روی بند‌های شاه‌وعروس در کابل، پاشدان در هرات، شورابک در بدخشان، کجکی در هلمند، بخش‌آباد در فراه، مچلغو در پکتیا، سلطان در غزنی، توری در زابل، پلتو در پکتیکا و بند‌های سرآب و شفلوغ در ولایت ارزگان جریان دارد.

او تاکید کرد که قرار است کار ساخت بند آبی شاه‌توت از سوی هند به‌زودی در کابل  آغاز شود.

قرارداد ساخت پروژۀ بند شاه‌توت در تاریخ (۲۱دلو) سال گذشته خورشیدی میان افغانستان و هند امضا شد. ارزش ساخت این سد ۲۸۶میلیون دالر اعلام شده که هند آن را پرداخت خواهد کرد و قرار است در مدت شش سال ساخت آن تکمیل شود. این بند ۹۲متر ارتفاع و ۶۰متر عرض خواهد داشت.

همچنین او با اشاره به بند آبی شاه‌ وعروس و شورابک افزود که بند آبی شاه‌ و‎‌عروس در کابل و شورابک در بدخشان در حال تکمیل‌شدن است و قرار است این بند‌ها به‌زودی افتتاح شوند.

پیش از این مسوولان در ادارۀ ملی تنظیم امور آب کشور گفته بودند که آب‌گیری بند شاه‌ وعروس واقع در ولسوالی شکردرۀ کابل در اوایل ماه حمل ۱۴۰۰خورشیدی آغاز می‌شود.

از سویی هم، آقای خپلواک دربارۀ پیشرفت‌های کار بند آب پاشدان هرات گفت که کار  ساخت این بند ۸۵درصد پیشرفت داشته است. بند پاشدان ظرفیت تولید دو میگاوات برق را دارد، ۱۸هزار هکتار زمین را آب‌یاری می‌کند و همچنان ۵۴میلیون متر مکعب آب را ذخیره می‌کند.

بر بنیاد معلومات سخنگوی اداره ملی تنظیم امور آب کشور، این بند به‌هزینۀ ۱۱۷میلیون دالر امریکایی اعمار می‌شود.

کار ساخت این بند آبی در ولسوالی کرخ هرات در سال۱۳۹۰خورشیدی آغاز شد و قرار بود در مدت سه‌سال تکمیل شود، اما به دلایل گوناگون کار آن در سال‌های اخیر متوقف شد.

این در حالی‌ست که سه روز پیش بند کمال خان در ولایت نیمروز توسط محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری کشور افتتاح شد. آقای غنی در افتتاح این بند گفت که «آب، آبروی افغانستان» است و برای مدیریت این آب‌ها تلاش خواهد کرد.

وی همچنان خطاب به کشورهای همسایۀ افغانستان گفت که پس از این به هیچ کشوری “مفت” آب نخواهد داد.

این بند ظرفیت ذخیره‌ ۵۲میلیون مترمکعب آب را دارد و حدود ۱۷۴هزار هکتار زمین را نیز آب‌یاری خواهد کرد.

همچنین بند کمال خان، با هزینه ۱۱۱میلیون دالر امریکایی بیش از ۹مگاوات انرژی برق نیز تولید خواهد کرد.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا