گزارش

شکار بی‌رویهٔ آهوی مارکوپولو

حیات وحش کمیاب؛ در معرض خطر کامل

راه مدنیت:‌ برخی از باشندگان منطقه نیک‌پی ولسوالی دوشی ولایت بغلان از شکار بی‌رویهٔ حیات وحش در این منطقه به‌خصوص آهوی مارکوپولو شکایت دارند.

به گفته منابع محلی به راه مدنیت، «پس از حاکمیت طالبان بر کشور، شکار حیات وحش به‌خصوص گونهٔ آهوی مارکوپولو به‌شدت افزایش یافته است.»

دره نیک‌پی به‌دلیل موقعیت کوهستانی خاص خود از تنوع خوب حیات وحش برخوردار است. انواع بز کوهی، گرگ، روباه و گربه‌سانان کمیاب مثل پلنگ، پشک کوهی و … در این منطقه کوهستانی زیست دارند. این منطقه کوهستانی یکی از مستعدترین زیستگاه‌های انواع بز کوهی است که همیشه مورد توجه شکارچیان این حیوانات باشکوه بوده است.

بر اساس گزارش‌های محلی، اما طی سه‌سال از حاکمیت طالبان، شکار این گونه‌های کمیاب به‌شدت افزایش یافته است. منابع محلی شکایت دارند که «اکنون در حاکمیت طالبان، گوجرها و افراد نزدیک با طالبان، گروه گروه وارد منطقه می‌شوند و هفته‌ها و ماه‌ها مصروف تعقیب و شکار بزهای کوهی و سایر حیات وحش در درهٔ نیک‌پی هستند.»

این افراد که با گروه طالبان روابط نزدیک دارند و برخی از آنان حتا فرمانده و سرباز طالبان هستند، کسی جرات ندارد از ادامهٔ شکار آن‌هال جلوگیری کند یا به آنان تذکری بدهد.

یعقوب یسنا؛ نویسنده و پژوهشگر اهل این منطقه نیز به راه مدنیت می‌گوید که دره نیک‌پی به دلیل موقعیت کوهستانی‌اش در طول سال‌ها از حیات وحش متنوعی برخوردار بوده و است، اما بعد از حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان، متاسفانه شکار بزهای کوهی در این مناطق به‌طرز بی‌رویه‌ای افزایش یافته است.

او می‌افزاید که «در حکومت‌های بیست سال قبل از گروه طالبان هم این حیوانات شکار می‌شد اما از سوی افراد و شکارچی‌های محلی. و تا جایی که به یاد من است هیچ حکومتی کدام ممنوعیت برای شکار این حیوانات وضع نکرده بود.»

به گفته وی، «گونه‌های حیوانی این مناطق کمیاب و نادرند و حتا در دیگر مناطق افغانستان و نقاط دیگر جهان پیدا نمی‌شوند؛ مثلا همین آهوانی که در این روزها شکار می‌شوند از نوع مارکوپولو هستند، یک آهوی بسیار نادر و کمیاب. همین‌طور گونهٔ پلنگ برفی نه‌تنها در افغانستان؛ بل در جهان کمیاب است. انواع سیاه‌گوش‌ها، گربه‎سانان و پرندگانی مثل کبک دری و عقاب‌ها و بازها. همه این‌ها حالا در معرض خطر یک شکار بی‌رویه توسط شکارچیان محلی و همین طور شکارچیان بی‌شمار غیر منطقه‌ای که عمدتا وابسته به گروه طالبان هستند.»

به تایید یسنا، «اکثر این شکارچیان یا سربازان طالبان هستند و یا از اقارب و خویشاوندان قمندانان آنان هستند. این افراد که انواع اسلحه در اختیار دارند و کسی نیز جرات جلوگیری از شکار را نیز ندارد، از مناطق دیگر به دره نیک‌پی می‌آیند و بزهای کوهی را شکار می‌کنند و با خود می‌برند.»

به گفته آقای یسنا «با این شکار بی‌رویه و بدون مراقبت حاکمیت فعلی و حکومت‌های قبلی، حالا حیات وحش بی‌نظیر چنین مناطقی در معرض خطر کامل قرار گرفته‌ است.»

گفتنی است که دره نیک‌پی، منطقه‌ای کوهستانی در ولسوالی دوشی ولایت بغلان است که باشندگان اصلی آن منطقه را هزاره‌های (هزاره و سادات) اسماعیلیه تشکیل می‌دهند.

 

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا