خبر

ارگان‌های محلی: عواید شهرداری‌ها 20 درصد افزایش داشته است

ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی گزارش سال 1395 مالی‌اش را اعلام کرد و گفته که عواید برخی از شهرداری ها 20 درصد افزوده شده است.

منیره یوسف‌زاده، سخنگوی اداره مستقل ارگان های محلی روز پنج‌شنبه در نشستی خبری گفت که عواید شهرداری‌های بلخ، قندهار، هرات، جلال‌آباد و لشکرگاه نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است.

خانم یوسف‌زاده افزایش 20 درصد عواید شهرداری‌ها را مبارزه جدی با فساد اداری و شفافیت عنوان کرد.

لازم به ذکر است که در کلان‌شهرها، اکثر شهروندان مالیات خانه و دکان خود را پرداخت می‌کنند، ولی به دلیل نبود نظام شفاف اکثر این مالیات معلوم نیست به کجا واریز می‌شود.

سخنگوی اداره مستقل ارگان‌های محلی در حالی از مبارزه با فساد اداری و افزایش مالیات سخن می‌زند که اگر توجه بیشتری به این موضوع شود، وضعیت عواید بهتر از این خواهد شد.

در اداره ارگان‌های محلی، 1400 بست خالی وجود داشته است که به گفته سخنگوی این نهاد، تمامی این بست‌ها اعلام و تعیین بست شده‌اند.

تشکیلات ولایتی

خانم یوسف‌زاده که گزارش کاری سال مالی کنونی را ارایه می‌کرد گفت که تمامی اداره‌ها به سرپرستی‌شان خاتمه داده شده و علاوه بر آن به موضوع تشکیلات محلات اشاره کرد و افزود: در قسمت تقویت روابط با مردم، تقویت شهرداری‌ها، تقویت اعضای شورای ولایتی، تقویت حساب‌دهی، حق دسترسی به معلومات و نظارت از کارکردها در محلات نیز توجه جدی صورت گرفته است.

او گفت که 32 والی در سال جاری آموزش‌هایی برای اداره امور ولایت‌شان دیده‌اند، اما والیان ولایت‌های نورستان و بلخ به دلایلی هنوز مشخص نشده‌اند.

لازم به ذکر است که بر اساس قانون‌های نافذ کشور، یک اداره نباید بیش از 2 ماه توسط سرپرست اداره شود، ولی این دو ولایت بیش از 2 سال است که توسط سرپرست اداره می‌شوند.

خانم یوسف‌زاده به موضوع شهرداری‌ها در شهرهای بزرگ ولایت‌ها نیز اشاره کرد و گفت که 20 شهر بزرگ تاکنون شهردارهای‌شان انتخاب شده‌اند و 13 شهردار دیگر به زودی انتخاب می‌شوند.

سخنگوی ارگان‌های محلی به تقرر ولسوالان نیز اشاره کرد و افزود که 110 ولسوال به تازگی انتخاب شده‌اند و 60 ولسوال دیگر طی مراحل کاری‌شان و منظوری ریاست جمهوری باقی مانده است.

بر اساس تقسیمات اداره مستقل ارگان‌های محلی، 364 ولسوالی دایم و 20 ولسوالی موقت در کشور وجود دارد. ولسوالی‌هایی که از شیندند جدا شده‌اند نیز جزء این ولسوالی‌ها محسوب می‌شوند. ولسوالی شیندند به 5 واحد اداری تقسیم شده است.

حضور 10 درصدی زنان در هیات اداری شورای ولایتی

سخنگوی اداره مستقل ارگان‌های محلی در این نشست خبری همچنین به برگزاری انتخابات هیات اداری شوراهای ولایتی کشور اشاره کرد و افزود که در سال پیش رو حضور زنان در هیات اداری شوراهای ولایتی 10 درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، در سال جاری بر اساس انتخابات انجام شده،63 درصد در هیات‌های اداری ولایت‌های کشور تغییر به میان آمده است.

انتخابات هیات اداری شوراهای ولایتی کشور 25 عقرب سال جاری برگزار شد. در این انتخابات، 2 زن به عنوان رییس انتخاب شده‌اند.

بررسی پروندهای خشونت علیه خبرنگاران

اداره مستقل ارگان‌های محلی می‌گوید که در تمامی ولایت‌ها کمیته‌های مصونیت خبرنگاران تشکیل شده و با همکاری مقام‌های محلی کار خواهند کرد.

خانم یوسف‌زاده افزود که در سال جاری 7 پرونده خشونت علیه خبرنگاران مورد بررسی قرار گرفته است.

در سال جاری خورشیدی بر اساس گزارش های منتشرشده، خشنونت علیه خبرنگاران 8 برابر افزایش یافته که در حدود 20 درصد آنان مقام‌های محلی اداره‌های دولتی دست داشته‌اند.

علی‌رضا احمدی/ کابل

نوشته‌های مشابه

یک دیدگاه

  1. با تقدیر از کارهای این اداره محترم.
    باید از شهرداری کابل نیز تشکر کرد آقای حبیب زاده واقعاً شخص کار کشته و کار فهم و دلسوز است. ما طرفدار تقرر وی بحیث شهردار کابل رای میدهیم.

دکمه بازگشت به بالا