خبر

76 میلیون برای توسعه زراعت/ بعد از یک‌ونیم دهه کمک میلیونی؛ هنوز نیمی از شهروندان مصونیت غذایی ندارند

اتحادیه اروپا و بانک انکشاف آسیایی به طور مشترک تفاهم‌نامه‌یی با وزارت مالیه برای توسعه حوزه 5 آمو امضا کردند و مبلغ 76 میلیون دالر امریکایی کمک بلاعوض کردند.

اکلیل حکیمی، وزیر مالیه امروز چهارشنبه هنگام امضای این تفاهمنامه به رسانه‌ها گفت که این کمک قرار است به خاطر توسعه حوزه 5 آمو مصرف شود. 50 میلیون دالر اتحادیه اروپا و 26 میلیون دالر دیگر بانک انکشاف آسیایی کمک خواهد کرد.

آقای حکیمی گفت که توسعه حوزه 5 آمو شامل پنج ولایت بدخشان، تخار، قندوز، بغلان و بامیان می شود و 372 هزار جریب زمین را تحت پوشش آبیاری قرار می‌دهد.

به گفته وی، حدود 55 هزار خانواده از این پروژه مستفید خواهند شد و 9 هزار روز کاری نیز ایجاد می‌شود.

این گفته‌های وزیر مالیه در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش رییس جمهوری گفته بود که در حال حاضر در افغانستان، بین ۴۹ تا ۶۰ درصد مردم در مناطق مختلف این کشور، از لحاظ تغذی مصون نیستند.

آقای غنی گفته بود که افغانستان زمین‌های گسترده قابل کشت دارد؛ اما به دلیل نبود مدیریت درست آب، هیچ‌گونه از آن بهره‌یی گرفته نمی‌شود.

وی تأکید کرده بود که باید در بخش مدیریت آب اقدامات جدی صورت بگیرد تا زمین‌های خشک تحت آب بیایند و افغانستان از لحاظ محصولات زراعتی به خودکفایی برسد.

اسدالله ضمیر، وزیر زراعت و آبیاری در همین حال امضای این تفاهم‌نامه را بسیار مهم خواند و افزود که این پروژه می‌تواند در هدایت آب‌های کشور کمک بزرگی کند.

او نیز گفت که این پروژه 88 هزار هکتار زمین را تحت آبیاری قرار خواهد داد.

اما رییس جمهوری حدود دو هفته پیش، هنگام افتتاح هفدهمین نمایشگاه زراعتی بین‌المللی کابل با انتقاد از وزارت زراعت در بخش مدیریت آب گفته بود: “حالا کار وزارت زراعت است، در این بخش متأسفانه وزارت زراعت کامیاب نیست، یک سال مکمل را ضایع کرد.”

بر اساس ارقام رسمی، در حال حاضر، کشور دست کم ۶۲ میلیارد متر مکعب آب دارد؛ اما هنوز هم دارای سیستم منظم مدیریت آبی و شبکه‌های آبیاری نیست.

توماس پنیلا، رییس بانک انکشاف آسیایی در نشست امروز گفت که علاوه بر این کمک، بانک انکشاف آسیایی طی 4 سال آینده 787 میلیون دالر دیگر کمک دیگر خواهد کرد که متمرکز بر زراعت و انرژی است.

آقای پنیلا، در مورد پروژه حوزه 5 آمو گفت که این پروژه می‌تواند از تخریب زمین‌های زراعتی توسط سیلاب‌ها جلوگیری کند و زمین‌های بیشتری نیز آبیاری شود.

پیش از محمداشرف غنی، رییس جمهوری گفته بود که مدیریت آب در صدر کارهای دولت قرار دارد.

بر اساس آمارهای وزارت زراعت و آبیاری، از جمله حدود دوصد پروژۀ آبیاری که امسال روی آن کار آغاز گردیده؛ سی‌ و یک پروژه تکمیل شده است؛ اما روی متباقی کار جریان دارد.

احمدی/ راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا