تحلیل

خواب‌های شتری کابلوف!

ضمیر کابلوف با اظهارات عجیب‌وغریب خود برای رسانه‌های افغانستان سوژه می‌باشد. وی دربارۀ افغانستان هرازگاهی اظهار نظر کرده و به سوژه‌یی برای برخی از رسانه‌ها بدل می‌شود. آقای کابلوف میراث‌دار کشوری است که حداقل هشت سال افغانستان را در اشغال داشت. در همان دوره بود که فصل سیاه زندگی و تباهی افغان‌ها کلید خورد و میلیون‌ها شهروند کشته ، زخمی و آواره شدند. مردم افغانستان خاطرات تلخ آن فصل‌های سیاه و وحشت را هرگز از یاد نخواهند برد.
مردم انتظار داشتند که موقف روسیه در قبال افغانستان شاید مثبت شود، اما مصاحبه‌های آقای کابلوف با خبرگزاری اناتولی نشان می‌دهد که این مقام هنوز خواب‌های دربادی افغانستان را می‌بیند.
وی گفته است که طی دو دهه اگر کدام تغییرات مثبت در بخش ارتش، اقتصاد و اداره افغانستان نیاید، این کشور نابود خواهد شد. این خیالیات ناشی از درک نادرست مقام‌های روسی از وضعیت آینده افغانستان است.
کابلوف به خوبی می‌داند که وضعیت سیاسی در افغانستان به صورت اساسی تغییر کرده و دورنمای سیاسی کشور ما کاملن روشن است. این حرف‌ها صرف برای کمک به جنگ روانی پاکستان و طالبان می‌تواند یک خوراک باشد، اما در عمل واقعیت‌ها چیزی دیگر است.
وقتی کشورهای آسیای میانه حاضرند تا در پروژه‌های کلان مثل تاپی، کاسا یک‌هزار، خط آهن و … سرمایه‌گذاری نمایند، همه نشان از یک آینده روشن است.
مهم‌تر از همه سرمایه‌داران داخلی نیز در این بخش بالاترین سرمایه‌‌گذاری را داشته‌اند. ارتش افغانستان نیز یک نیروی جنگ‌دیده، ملی و با مهارت‌های نظامی است. در سال جاری برای یک مدت هر شش قل اردوی افغانستان مصروف جنگ بود و همین امر سبب شد پلان‌های دشمن ناکام شود.
در بخش حکومت‌داری نیز مردم و دنیا شاهد تغییرات همه‌جانبه است. فرهنگ حکومت‌داری در حال تغییر می‌باشد و روزنه‌های جدید از امید به زندگی در افق زندگی مردم باز شده است.
مردم افغانستان انتظار دارند روسیه با درس‌هایی از گذشته، رفتار خویش را اصلاح و مثبت ساخته و با نگاه دولت‌محور سیاست خویش را تنظیم نماید.
نشست سه‌جانبه در مسکو نشان داد که روسیه هنوز هم از تجربه‌های تلخ درس نگرفته و با میزبانی درباره طالبان یک بار دیگر می‌خواهد از تروریزم استفاده ابزاری کند.
روسیه همچنان در این اواخر تلاش دارد تا روند گفتگوهای صلح بین‌الافغانی را سبوتاژ کند. این رویکرد نشان می‌دهد که روسیه طرف‌دار صلح و ثبات در افغانستان نمی‌باشد.
احمد کابلی

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا