خبر

دانش‌آموزان خلاق در نمایشگاه ساینسی مکاتب شهر کابل

نمایشگاه ساینسی مکاتب شهر کابل یک‌شنبه ۲۵ سرطان در لیسه غازی گشایش یافت. در آن نمایشگاه شماری از دانش‌آموزان فزیک و کیمیا دست‌ساخته‌های خود را که در واقع دستاوردهای مکاتب شهر کابل پنداشته می‌شوند به نمایش گذاشتند.

در نمایشگاه ساینسی مکاتب شهر کابل حدود ۱۰۰ تن از دانش‌آموزان نخبه مکاتب شهر کابل اشتراک کرده بودند. دانش‌آموزان برگزاری چنین نمایشگاه‌ها را برای تشویق و ترغیب ابتکارهای دانش‌آموزی موثر توصیف کرده باور دارند که زمینه رقابت سالم میان مکاتب نیز فراهم می‌شوند.

ریحانه موسوی؛ دانش‌آموز صنف دوازدهم لیسه رخشانه که خود یک ماشین چوچه‌کشی کوچک و ساده ساخته است به راه مدنیت می‌گوید که برگزاری چنین نمایشگاه‌ها سبب این می‌شود دانش‌آموزان به کارهای ابتکاری خود وقت بیتشر بدهند و دقت بیشتر کنند.

ماشین چوچه‌کشی ریحانه به مدت ۲۰ روز قادر است ۲۰ عدد تخم مرغ را چوچه‌کشی کند.

در کنار او جعفر سروری ۱۹ ساله از لیسه مهرگان با گروهش از مواد پیش پا افتاده، جاروب برقی کوچک ساخته‌اند. او و همکارانش با یک بوتل خالی نوشابه، یک قطعه فلز مقوایی، یک موتور کوچک برقی، کمی جالی، مقداری از چسب و یک باطری کوچک، یک جاروب کوچک برقی ساخته‌اند.

سروری می‌گوید: « البته من تا کنون با کدام شرکتی کار نکرده‌ام که بگویم چقدر هزینه لازم دارد ولی ساختن این جاروب برقی می‌تواند کمتر از سایر جاروب برقی‌های دیگر باشد، چونکه آدم می‌تواند قسمی انجنیری کند که مردم خریده بتوانند.»

او می‌افزاید که گروه‌شان به‌صورت ساده می‌توانند با بشکه‌های آب معدنی بزرگتر و یک موتور قوی‌تر جاروب برقی با قدرت بالاتر از جاروب برقی‌های بازار بسازند که قیمت‌اش خیلی ارزانتر باشد. ولی اگر هزینه لازم برای این کار داشته باشند می‌توانند با دیزاین‌های مرغوب با جاروب‌های برقی بازار رقابت کنند.

محمد اصف بلخی؛ معلم در لیسه مهرگان نیز باور دارد که تدویر نمایشگاه‌ها به دانش‌آموزان زمینه‌های عملی را برای آموزش فراهم می‌سازد و درعین حال قدرت اعتماد به نفس آنان را بالا می‌برد که این روش در میتودهای آموزشی امروزی خیلی مهم است.

وی تصریح کرد:«اگر این برنامه ادامه یابد و توسط وزارت معارف حمایت گردد، مطمین هستم که توانایی و خلاقیت‌های را از میان دانش‌آموزان پیدا خواهد کرد و این کار برای تولیدات وطنی گام ابتدایی ولی بزرگی خواهد بود.»

اقای سعید منصور؛ رییس معارف شهر کابل، هدف از برگزاری نمایشگاه را تشویق دانش‌آموزان مبتکر خوانده آن را گامی در بهبود آموزشی تعریف کرد.

او می‌افزاید:« ریاست معارف شهر کابل برای بهبود کیفیت آموزش ۴۳ پروژ ساینسی در نظر دارد که همه این پروژه‌ها با امکانات شخصی دانش‌آموزان و مکاتب به شکل بسیار ساده تطبیق خواهند شد.»

آقای منصور ادعا می‌کند که در این پروژه‌های ساینسی نه کسی از دونرها مکاتب شهر کابل را حمایت کرده و نه یک افغانی از بودجه دولت به مصرف رسیده است.

به گفته او، ریاست معارف شهر کابل سال تعلیمی ۱۳۹۵ را سال کیفیت معارف شهر کابل نام گذاشته است. وی مدعی است که ریاست معارف شهر کابل برنامه‌های متعددی برای بهبود کیفیت معارف شهر کابل روی دست دارد.

مسابقه‌های درسی میان مکاتب شهر کابل، سیر علمی دانش‌آموزان، هفته مطالعه، مسابقات رسامی و شعر، مسابقات خطاطی و ستاره معارف شهر کابل از برنامه‌های عمده این ریاست‌اند.

در این نمایشگاه از هر حوزه ۳ مکتب به مرحله نهایی راه یافته‌اند که شامل یک مکتب پسرانه، یک مکتب دخترانه و یک مکتب خصوصی می‌باشند.

رییس معارف می‌افزاید که تا کنون بخش خصوصی معارف انگشت ششم معارف شمرده می‌شدند، ولی این نمایشگاه‌ها ثابت ساخت که انگشت اول معارف افغانستان است.

راه مدنیت/ کابل

 

نوشته‌های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا