خبر

در نهمین سال‌یاد مصطفی کاظمی: حکومت متمرکز به بن‌بست رسیده است

موافقت‌نامه سیاسی حکومت وحدت ملی باید تطبیق گردد

نهمین سالروز شهادت سید مصطفی کاظمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس پیشین و همکارانش با حضور تعدادی از سران حکومت وحدت ملی در کابل گرامی داشته شد.

در این محفل که روز جمعه (14عقرب)  در خیمه لویه جرگه دایر شد، سخنرانان کاظمی را مردی باتدبیر و سیاست‌مداری راستین خطاب کردند.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید کاظمی؛ به مسایل سیاسی روز و مشکلات اخیر حکومت وحدت ملی اشاره کرد.

آقای عبدالله افزود که اختلاف سران حکومت وحدت ملی به دلیل تطبیق نشدن توافق‌نامه حکومت وحدت ملی است و «ما خواهان تطبیق موافقت‌نامه سیاسی حکومت وحدت ملی هستیم.»

او تاکید کرد که تطبیق موافقت‌نامه سیاسی حکومت وحدت ملی به خیر جامعه و کشور خواهد بود.

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی همچنین علاوه کرد، پایه‌گذاری وحدت ملی، باید براصل عدالت اجتماعی باشد. او گفت وحدت ملی برای کشور ما یک سرمایه بزرگ است.

بیش از دو ماه پیش، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت به دلیل تطبیق نشدن توافق‌نامه سیاسی حکومت وحدت ملی، رییس جمهوری را به خودسری متهم کرده بود.

موضوع اختلافات با رییس جمهوری تنها به عبدالله خاتمه نیافت، عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری و احمد ضیا مسعود نماینده رییس جمهوری در امور حکومت‌داری خوب نیز از رییس جمهوری انتقادهایی کردند.

آنان نیز رییس جمهوری را به تبعیض سیستماتیک و بی‌عدالتی متهم کرده بودند.

نعمت‌الله غفاری، معاون مجلس نمایندگان،درین جلسه،  اختلاف بین سران حکومت وحدت ملی و رسانه‌یی شدن آن را باعث تضعیف روحیه مردم و شکنندگی در مذاکرات صلح عنوان کرد.

داکتر سید علی کاظمی، برادر و جانشین شهید کاظمی و عضو مجلس نمایندگان، نیز بروز اختلاف‌ها بین سران حکومت را به نفع هیچ گروه و جناح درون حکومتی ندانست و افزود که این امر باعث تضعیف روحیه سربازان و ناامیدی قوای مسلح می‌شود و مثل همیشه از پی‌گیری پرونده شهادت کاظمی یاد کرد؛ پرونده‌یی که سال‌ها با خون خشکیده باز مانده است.

آقای کاظمی افزود که این بی‌توجهی در حالی صورت می‌گیرد که هر ساله خانواده شهدا به بررسی و پی‌گیری پرونده و عاملان آن تاکید می‌کنند.

او نیز علاوه کرد که هنوز بعد از 9 سال این حادثه در هاله‌یی از ابهام قرار دارد و از سران حکومت وحدت ملی خواست که در این زمینه روشنایی بیندازد.

تاکید بر بررسی رویداد 15 عقرب 86

برخی  دیگراز سخنرانان محفل گرامیداشت یاد و خاطره شهید مصطفی کاظمی و 5 تن از همکاران از دولت وحدت ملی  نیز یک بار دیگر خواستار بررسی دقیق رویداد 15 عقرب سال 86 خورشیدی ولایت بغلان شدند.

نعمت‌الله غفاری، معاون مجلس نمایندگان، که در این مراسم سخنرانی می‌کرد، گفت: بعد از گذشت 9 سال هنوز عاملان این عمل جنایت‌کارانه معلوم نیست، امیدواریم که حکومت وحدت ملی در این عرصه به خانواده شهدا کمک کند تا قناعت خانواده شهدا حاصل شود.

سید مصطفی کاظمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نمایندگان 9 سال پیش به منظور بررسی و وضعیت اقتصادی مردم بغلان به آن ولایت سفر کرد که با یک حمله تروریستی مواجه شد.

در آن حادثه حدود 80 تن کشته شدند که اکثر آنان شاگردان مکتبی بودند که به استقبال نمایندگان مجلس رفته بودند. در این رویداد صبغت‌الله زکی، صاحب‌الرحمان همت، نازکمیر سرفراز، انجنیر عبدالمتین و حاج محمد عارف ظریف، دیگر اعضای مجلس نمایندگان نیز شهید شدند.

احمدی/ راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا