تحلیل

سایۀ تروریزم بر نشست اقتصادی گروه 20

چین، به‌عنوان دومین اقتصاد دنیا، دو روزِ گذشته را میزبان رهبران گروه 20 بود. شهر هانگژو تحت تدابیر سنگین امنیتی، شاهد ترافیک سیاست‎مدارانی از کشورهای مختلف بود که در فضای واقعی جایگاه‎های مختلف و مقابله‎جویانه‌یی نیز دارند.

روسیه و امریکا اما از اعضای مهم و متخاصمی بودند که توجه بسیاری از رسانه‎ها را به‌خود جلب کردند. از ورود پرماجرای رییس‌جمهور اوباما که با نگذاشتن پا روی فرش سرخ، باعث جنجال‎ها میان اعضای هیأت همراه خود با هیأت کشور میزبان شد، تا مذاکرات بی‌نتیجۀ این کشور با روسیه بر سر بحران سوریه، حاشیه‎های مهم‎تر از متن اجلاس گروه 20 بودند.

رییس‌جمهور امریکا، برخلاف مقام‌های دیگر کشورها که از در اصلی هواپیما و بر روی فرش سرخ وارد چین می‎شدند؛ از در میانی هواپیما خارج شد که این هم موردی تازه بود. این موضوع باعث خشم و عصبانیت بسیاری از خبرنگاران امریکایی حاضر شد، اما اوباما شخصن از آن‌ها خواست به این مسایل دامن نزنند؛ زیرا ورود امریکایی‌ها به کشورهای میزبان گاهی برای آن‌ها امری سنگین و غیرقابل هضم است.

او پیش‌تر گفته بود که در چین، به‌خصوص به مقام‌های بجینگ دربارۀ منازعات دریای جنوبی هشدار خواهد داد و به آن‌ها خواهد گفت که باید به رای دیوان لاهه؛ دربارۀ این منازعاتی که به نفع فیلیپین صادر شده است، احترام بگذارند.

اما این یک‌سوی قضیه بود و در آن‌طرف روزنامۀ مردم، ارگان حزب حاکم نوشته که شی جین پینگ، رییس‌جمهوری خلق چین؛ در دیدار با اوباما، به‌شدت از برنامۀ امریکا برای استقرار سامانۀ موشکی تاد در کوریای جنوبی انتقاد کرده و گفته است که کشورش زیر بار چنین اقدامی نخواهد رفت .

هرچند تمرکز اصلی شرکت‌کنندگان گروه 20 بر رشد اقتصاد جهانی و راه بیرون‌رفت از وضعیت رو به رکود فعلی بود، ولی تروریزم نیز از حضور در میز مذاکرات گروه 20 محروم نماند.

به‌همین دلیل، بیانیۀ پایانی گروه 20 بر تعهد برای مقابله با اشکال مختلف تروریزم رقم خورد. در این بیانیه آمده است: ما بر همبستگی خود برای حل و فصل مشکلات و چالش‎های بزرگ بین‎المللی و مقابله با تروریزم در اشکال مختلف آن تاکید می‎کنیم. رهبران گروه 20 در این بیانیه افزودند: ما با همه منابع، تکنیک‎ها و کانال‎های تامین مالی تروریست‎ها شامل باج و خراج، قاچاق منابع طبیعی، غارت بانک‎ها و غارت دارایی‎های فرهنگی و آدم‌ربایی مقابله خواهیم کرد.

با این حال، اصلی‎ترین محور اجلاس گروه 20، یافتن نسخه‌یی برای برون‌رفت از رکود اقتصادی بود که بیش‎تر از هر کشوری، اعضای همین گروه را دچار چالش کرده است. هماهنگی در سیاست‎گذاری کلان اقتصادی، نوآوری و الگوهای جدید رشد، اجرای سیاست‎های جدید مالی و بانکی، پیش‌برد اصلاحات اقتصادی، بررسی پیمان تسهیل و آزادسازی سازمان تجارت جهانی که هنوز به‌عنوان یک سند نهایی آماده نشده است، سرمایه‌گذاری، تزریق پول به ساختارهای اقتصادی، تقویت سرمایه‌گذاری و تجارت و افزایش همکاری‎های تجارتی موضوعات مهمی‌اند که در اجلاس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شی جین پینگ؛ رییس جمهوری خلق چین در سخنرانی افتتاحیه از همه کشورهای حاضر خواست تمام تلاش خود را برای برون‌رفت از رکود اقتصادی و رشد پایدار اقتصادی دنیا و دست‌یابی به توسعۀ متوازن و مستمر اقتصادی به‌کار گیرند.

اهمیت این اجلاس از آن‌جهت است که قدرت‎های بزرگ اقتصادی در آن حضور دارند و اولین نشست بین‎المللی از این دست پس از تصمیم انگلیس برای بیرون رفتن از اتحادیۀ اروپاست. از سوی دیگر، صندوق بین‎المللی پول، رشد اقتصادی جهان‌را که امسال سه اعشاریه دو دهم درصد پیش‌بینی کرده بود، حالا به سه اعشاریه یک دهم درصد کاهش یافته و این موضوع هم در نشست بررسی می‎شود.

جی 20، گروهی متشکل از امریکا، چین، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، کانادا، ترکیه، جاپان، برازیل، آرجنتین، هند، اندونزیا، مکزیک، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کوریای جنوبی، روسیه، استرالیا و نمایندۀ اتحادیۀ اروپاست که در سال 1999 به‌منظور تشکیل جلسات منظم میان مهم‌ترین کشورهای صنعتی و اقتصادهای در حال توسعه تاسیس شد.

با این حال، رایزنی در نشست گروه 20 و تصمیم‎گیری‎ها در شهر هانگژو تنها یک بخش قضیه است، بخش مهم‎تر اما؛ چگونگی اجرای این تعهدات و مصوبه‎ها می‎باشد. به نظر می‎رسد که نظام مالی و سیاسی دنیای کنونی به‌شدت تحت تأثیر مسایل نظامی – امنیتی و سیاسی قرار گرفته و به نظر نمی‎رسد که سایۀ تروریزم به‌زودی از سر اقتصاد کوتاه شود و بگذارد کشورها شاهد رشد بهتر و انکشاف بیش‎تر در پرتو یک اقتصاد قوی، مطمین و پیشرفته باشند.

نویسنده: عتیق الله

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا