خبر

سرمایه‌گذاری روی جوانان برای صلح پایدار

راه مدنیت: موسسه‌ی اندیشه‌وران به همکاری دانشگاه کاردان همایش روز بین‌المللی جوانان را با شعار «سرمایه‌گذاری روی جوانان برای صلح پایدار» برگزار کردند. این برنامه شامل گفتگوی جوانان نخبه‌ی کشور و اهدای جایزه‌ی «معماران جوان صلح» به آن‌عده از جوانانی‌که کارهای‌شان باعث تغییر در جامعه شده است، تدویر یافت.
هدف از این‌برنامه که تامین صلح پایدار و نهادینه‌شدن صلح ـ جز اخلاق جوانان گفته شد ـ به همت چند تن از جوانان فعال برگزار گردید.
مجیب مهرداد؛ یکی از سخنرانان این برنامه گفت: «آینده محصول گذشته است، با تمام بحران‌ها، خوبی‌ها و خرابی‌های آن. اتفاق‌هایی که امروز در افغانستان واقع می‌شوند، ارتباط به گذشته‌ی ما دارند.»
او با خطاب به جوانان گفت، ما برای رسیدن به صلح باید از تاریخ درس بگیریم و عواملی که افغانستان را به جنگ و بحران برد شناسایی کنیم، عوامل بحران‌زا را بشناسیم تا به توسعه، همبستگی و صلح دست یابیم.
وی تاکید کرد، انسان این سرزمین ارزش‌های اخلاقی خود را از دست داده و به جای آن ادبیات خشونت جای‌گزین شده است. برای دوباره‌رسیدن به ارزش‌های اخلاقی کار شبانه‌روزی جوانان را می‌طلبد.
مسلم شیرزاد، فعال رسانه‌یی به نمایندگی از جوانان در سخنانی گفت: «در رسانه‌یی که او کار می‌کند 90 درصد برنامه‌هایش را جوانان به پیش می‌برند.»
وی تصریح کرد، ما باید برای همبستگی، دوستی را در جامعه ترویج دهیم، بدون درنظرگرفتن نژاد، مذهب و زبان، در چنین‌وقتی ممکن است اندیشه‌ی ما فراتر از قلمروهای تنگِ سنتی برود و برای اندیشه‌ی دیگران احترام قایل شویم، فرهنگ حذف همدیگر را ریشه‌کن کنیم، تا به صلح و امنیت برسیم.
علی رضا سرور که به تازگی تحصیلات دوره ماستری‌اش را در امریکا به پایان رسانده نیز در سخنانی گفت: جوانان این سوال را در ذهن خود داشته باشند که نقش‌شان در صلح وتاریخ کشور شان چیست؟ او افزود: «پدران ما این سوال را از خود نکردند و کشور ویران‌شده را به ما میراث گذاشته‌اند.»
برای پیداکردن پاسخ این سوال، نیازی به تلاش شبانه‌روزی نیست. وی افزود که جوانان باید زمان خود را مدیریت کنند و برای آینده‌ی کشور شبکه‌ی انسانی را تشکیل دهند.
این در حالی‌ست که سیلی از جوانان بی‌کار، عازم کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه‌یی هستند، این جوانان فراری یا طعمه‌ی دریا و ماهی می‌شوند و یا هم نیروی مصرفی جنگ در سوریه را تشکیل می‌دهند.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا