خبر

فرمانده ناتو در هلمند/ آیا جنگ پایانی دارد؟

در حالی که جنگ در کندز وارد هفته اولش می‌شود افزایش حملات گروه طالبان در ولایت هلمند در جنوب افغانستان پای مقام‌های ارشد امنیتی و فرمانده ناتو در کشور را به این ولایت آشوب‌زده کشاند.

عبدالله حبیبی، وزیر دفاع و عبدالرحمان رحیمی، معاون امنیتی وزیر داخله و جنرال جان نیکلسن، فرمانده عمومی ناتو، در افغانستان موسوم به «ماموریت حمایت قاطع” دیروز شنبه ۱۷ میزان به هلمند رفتند.

آقای حبیبی در نشستی خبری گفت:«در هلمند دشمن در میان خانه‌های مردم پنهان شده است. ما نمی‌توانیم برای زدن پنج یا ده نفر دشمن به مردم حمله کنیم. احتیاط در جنگ از سوی سربازان دلیل به درازا کشیدن جنگ شده است.»

وزیر دفاع گفته است که دشمنان از شیوه‌های مختلف استفاده می‌کنند. پل‌ها را تخریب می‌کنند، راه‌ها را بمب‌گذاری می‌کنند و به‌طور بی‌رحمانه‌یی مردم غیرنظامی را مورد حمله قرار می‌دهند.

این مقام‌های امنیتی در حالی وارد هلمند شده‌اند که اخیرن طالبان در برخی مناطق نزدیک به شهر لشکرگاه، مرکز این ولایت، فعالیت‌های مسلحانه خود را افزایش داده و در منطقه ناوه عملیات تهاجمی گسترده‌یی را برای تصرف مراکز دولتی به راه انداخته‌اند.

این در حالی است که تشدید حملات در قندوز و هملند بالاخره آرامش مقام‌های امنیتی افغانستان را به‌هم زده موجب بیرون رفتن آنان از کابل به ولایات شد.

دو روز پیش آقای تاج‌محمد جاهد وزیر امور  داخله به کندز رفت، دیروز آقای حبیبی به هلمند رفت و لوی درستیز کشور آقای شهیم نیز به کندز رفته است.

وقتی مدیریت به شکل پیش‌گیرانه انجام نشد، معلوم است برای اینکه اوضاع در مناطق جنگ‌زده «تحت مدیریت» بیاید، مقام‌های خود باید به محل بروند. این امر تازه‌یی نیست و رسم مسوولیت‌پذیری در افغانستان علاج واقعه بعد از وقوع است.

ولی آنچه در این میان اهمیت دارد این است که پای ناتو بار دیگر به جنگ افغانستان کشانده شد. در حالی که دو سال قبل انتقال مسوولیت‌های امنیتی از نیروهای ناتو و امریکایی به نیروهای امنیتی افغانستان انتقال یافت و قرار بود نقش نیروهای ایتلاف و ناتو فقط آموزشی و مشورتی باشد، اما جنگ کندز و هلمند نشان داد که اگر هنوز مدیریت جنگ در نیروهای افغانستان به خودکفایی نرسیده باید نیروهای ناتو بار دیگر وارد جنگ افغانستان گردند.

نیروهای ناتو در جنگ کندز نیز همکاری‌های محدود از جمله همکاری هوایی علیه طالبان را از سر گرفته‌اند؛ ولی اینکه قمندان عمومی حمایت قاطع شخصن به هلمند می‌رود خود بحث جدی و قابل تاملی را می‌طلبد.

حضور ناتو در جنگ‌های افغانستان برای بار دوم هرچند از یک‌طرف نویدی برای مردم افغانستان می‌تواند باشد، ولی از جهت این پیام را نیز دارد که جنگ در افغانستان ادامه دارد و به این زودی‌ها پایان یافتنی نیست.

سرمقاله

 

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا