تحلیل

نجیب‌الله احمدزی کیست؟/ توافق پنهانی عطا و رییس‌جمهور

نجیب‌الله احمدزی، رییس جدید کمیسیون ظاهرا مستقل انتخابات، آخرین مورد از احمدزی‌های به قدرت‌رسیده در دورۀ رییس‌جمهور محمداشرف غنی است که احمدزی را از نامش پس کرده است؟

قبل از او، یک احمدزی دیگر رییس گارنیزون کابل شده بود؛ نیرویی مثل سپاه پاسداران ایران که حافظ حکومت نوبنیاد باشند. و حالا یک احمدزی دیگر، رییس کمیسیون مستقل انتخابات است. این احمدزی اما کیست؟ یک چهره تقریبا گم‌نام. تنها معلومات درباره او این است که قبلا کارمند همین کمیسیون انتخابات بوده و در هند نیز درس خوانده است. اما او در کمیسیون کارمند کدام بخش بوده است و چه کسی واسطۀ او برای دربار شده که از بین آن همه نخبگان پشتوزبان، او به عنوان نمایندۀ پشتون‌ها در این کمیسیون قومی تعیین شده است.

تقریبا همه کاندیداهای کمیشنری انتخابات، قبل از مصاحبه در ارگ، به دیدار یکایک اعضای مصاحبه‌گیرنده رفته بودند. از قاضی‌القضات تا لوی سارنوال، معاونان رییس‌جمهور، داکتر عبدالله و خود رییس‌جمهور. منتها این ملاقات‌ها به شناخت این افراد از این بزرگان و تعداد واسطه‌های‌شان بستگی داشت. از بذل و بخشش رییس‌جمهور نسبت به اعضای سابق کمیسیون انتخابات که هر کدام آن‌ها را به همان امتیازات سابق‌شان محفوظ می‌داشت، یعنی هر کدام چند موتر زره و ده سرباز و مهمان‌خانه و معاش امتیازی، معلوم می‌شود که آن اعضا در دل رییس‌جمهور جای مخصوصی دارند. پس چه واسطه‌یی بهتر از آن‌ها که همان روند دلبخواه رییس‌جمهور را تعقیب کنند.

پیش از این‌که به این بحث برسیم، باید ببینیم امرخیل، چهرۀ جنجالی انتخابات قبلی حالا کجاست؟ امرخیل که از اقلیت پشتون بامیان محسوب می‌شود و بعد از انتخابات به عنوان “بابا” ملقب و مشهور شده است، طبق گزارش‌ها در خانۀ اعیانی‌اش با دو موتر زره، دو موتر کمیسیون انتخابات و دو رنجر پولیس به سر می‌برد. با ده عسکری که از ریاست ده به او داده شده و بیست عسکر دیگری که از نیروهای ویژه امنیت برای محافظت از او به امر رییس‌جمهور استخدام شده‌اند. تا این جای کار معلوم می‌شود که اگر او به عنوان سفیر به استرالیا می‌رفت بار کمتری را از بودیجه عمومی برای ملت داشت. میزان دریافتی او معلوم نیست، اما به هر حال او حالا به مدد تبلیغات تیم عبدالله، یک چهرۀ مشهور شوونیسم قومی محسوب می‌شود. پشتون‌های افراطی او را می‌پرستند و در صفحات اجتماعی‌شان او را به عنوان «روسیاه‌کنندۀ گل‌مرجان» می‌شناسند. او حالا حزبی دارد و در پی ایجاد لابی‌های سیاسی در داخل و خارج از افغانستان است.

نجیب‌الله احمدزی که حالا به عنوان رییس کمیسیون انتخابات تعیین شده، مدتی سکرتر همین امرخیل بوده است. سکرتری که رازهای او را با خود داشت و بعد به عنوان یکی از چهره‌های مورد اعتماد به دفتر ساحوی کمیسیون انتخابات در پکتیا فرستاده شد. جایی که نتیجۀ انتخابات در آن بسیار جنجالی شد.

بازی‌های پشت پرده در کمیسیون انتخابات و در سیاست‌پردازی مخفی افغانستان، به اندازه‌یی پیچیده شده که برای بازیگران جهادی، خیلی دشوار می‌نماید. جهادی‌ها، بهتر است به همان قصرهای‌شان دلخوش باشند و دست از بازی بکشند.

اما از گروه جهادی‌ها، آقای آریایی از نزدیکان استاد عطا به عنوان رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی برگزیده شده است. جالب این است که اعضای هر دو کمیسیون بین خودشان رای‌گیری کرده‌اند و نتیجۀ رای‌گیری دقیقا توافقی است که رییس‌جمهور و استاد عطا قبلا با هم داشتند. این البته به همراهی غیب با دل‌های این دو بزرگوار برمی‌گردد، این‌که چطور دو نفر مورد توافق ایشان، در یک پروسۀ شفاف، بی‌خبر رای همۀ اعضای تیم مصاحبه را به طور یک‌سان گرفتند و در انتخابات داخلی هم کاملا اتفاقی رییس شدند!

نویسنده: ویس بهادری

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا