خبر

وزارت احیا و انکشاف 48 پروژه دیگر را روی دست گرفت

وزارت احیا و انکشاف دهات، 48 پروژه انکشافی دیگر را به ارزش 410 میلیون افغانی با هشت شرکت خصوصی امضا کرد.

نصیراحمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات روز یک‌شنبه در نشستی خبری حضور یافت و گفت که این پروژه‌ها شامل ساخت پل‎ها، پلچک‌ها، مرکزهای فرهنگی، سرک‌های کانکریتی، کانال‌های آب، سربندهای آب و دیوارهای استنادی می‌شود.

آقای درانی افزود که این برنامه‌ها در ولایات پنج‌شیر، پکتیکا، هرات، بامیان، بغلان، کاپیسا، غور، کنر، ننگرهار، بلخ، قندوز، سمنگان، تخار، بدخشان، کابل، لغمان، پکتیا و سه ولایت دیگر تطبیق می‌شود.

وزیر احیا و انکشاف دهات علاوه کرد که این پروژه در مدت سه تا شش ماه تطبیق و به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته وی هزینه مجموعی این پروژه‌ها بیش از 413 میلیون افغانی است که از سوی بانک انکشاف آسیایی، کمک مالی کشور هندوستان و بودجه وزارت احیا و انکشاف دهات پرداخت می‌گردد.

وزارت احیا و انکشاف دهات در سال مالی جدید، تاکنون بیش از 100 پروژه را در سراسر کشور روی دست گرفته است. به گفته مسوولان وزارت، این پروژه‌ها تاثیرهای زیادی بر زندگی مردم دارد.

وزیر احیا و انکشاف دهات در این برنامه نیز گفت که جریان ساخت و تطبیق این پروژه‌ها، بیش از 100 هزار روز کاری را خلق می‌کند و حدود 300 هزار تن به صورت مستقیم و غیر مستقیم مستفید خواهند شد.

وزارت احیا و انکشاف دهات چندی پیش برنامه‌های سال مالی ۱۳۹۶ را اعلام کرد و گفته بود که بیش از ۲۶۵میلیون دالر بودجه انکشافی دارد که قرار است در سکتورهای ترانسپورت، آبیاری، معیشت، انکشاف محل، تهیه آب آشامیدنی و حفظ‌الصحه محیطی و سکتور برق به مصرف برسد.

این وزارت گفته بود که ۷۰ میلیون دالر از بودجه‌اش را به سرک‌سازی اختصاص داده است.

آقای دُرانی گفت که در سال 1395 خورشیدی با در نظرداشت مشکل‌ها و چالش‌های فرا راه حکومت، برای وزارت احیا و انکشاف دهات سال پردست‌آورده بود.

وی خاطرنشان کرد که در جریان این سال بیش از 11 هزار پروژه انکشافی در ولایت‌های مختلف و ناامن کشور تطبیق و به بهره‌برداری سپرده شده است.

وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گوید که در سال جاری نیز تلاش می‌شود پروژه‌های زیادی در ولایت‌های ناامن تطبیق گردد. ناامنی همواره مانع اصلی توسعه در کشور بوده است.

وزیر انکشاف دهات یک‌بار دیگر تاکید کرد که در اعمار پروژه‌ها، نقش زنان مدنظر گرفته می‌شود و تلاش می‌گردد که در سال جاری حدود 68 هزار زن از پروژه‌های این وزارت مستفید شوند.

علی‌رضا احمدی/ راه مدنیت

 

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا