خبر

وزیری: بیشتر غیرنظامیان کشته‌شده در کندز، اعضای خانواده طالبان هستند

ارگ یک هیئت بلندرتبه برای بررسی رویداد کندز برگزید

وزارت دفاع کشور می‌گوید که بیشتر غیرنظامیانی که دو روز پیش در حمله نیروهای دفاعی کشور کشته شده‌اند، اعضای خانواده گروه شورشی طالبان هستند.

دولت وزیری؛ سخنگوی وزارت دفاع، عصر روز شنبه 15 عقرب در نشستی خبری مشترک با سخنگویان ارگ، داخله و ناتو گفت که بیشتر غیر نظامیانی که در کندز کشته شده‌اند، اعضای خانواده شورشیان طالبان هستند.

آقای وزیری با اظهار تاسف نسبت به کشته شدن همه غیر نظامیان -افراد عادی و خانواده شورشیان طالبان- گفت که قطعه کماندوی ما تمام تلاش خود را کرده است تا به غیر نظامیان صدمه‌یی وارد نشود اما دشمنان از غیر نظامیان به عنوان سپر استفاده کرده‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع همچنین گفت: امنیت ملی به مکالمه‌یی از سخنگویان طالبان دست یافته‌اند که نشان می‌دهد طالبان درصدد بروز این حادثه بوده‌اند.

به گفته وی، در این گفتگو از جنگجویان خواسته شده که افراد کشته‌شده را بگیرند و به ولایت‌هایشان ببرند و از سوی دیگر به رسانه‌ها نشان دهند و بگویند که نیروهای دولتی غیر نظامیان را می‌کشند.

چارلی کلیفلند، سخنگوی ناتو نیز با اظهار تاسف گفت که کشته شدن غیر نظامیان یک “تراژیدی” است. او علاوه کرد که ناتو همواره با دولت افغانستان همکار خواهد بود.

روز چهارشنبه هفته گذشته در یک رشته عملیات مشترک قطعه کماندوی وزارت دفاع و پولیس در ولایت کندز حدود 30 غیر نظامی کشته شدند.

در این عملیات، سه تن از قطعه کماندوی وزارت دفاع به شهادت رسیدند و چهار تن دیگر زخمی شدند همچنین 4 سرباز نیروهای ناتو نیز زخمی شده بودند که 2 تن آنان جان باخته‌اند.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع، در این عملیات 30 شورشی مرتبط به گروه طالبان کشته و 25 تن دیگرشان زخمی شده‌اند. او اضافه کرد که در این عملیات افراد عادی طالبان حضور نداشته؛ بل بیشتر فرماندهان طالبان بوده‌اند.

او همچنین علاوه کرد که دشمن می‌خواست یک بار دیگر ولایت کندز را ناامن بسازد که با مقاومت نیروهای دفاعی و امنیتی کشور مواجه شدند.

بررسی واقعه کندز

محمد هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری نیز با اظهار تاسف گفت که ارگ یک هیئت بلندپایه متشکل از 4 جنرال ارشد را تشکیل داده است تا موضوع را بررسی و تحقیق کند.

آقای چخانسوری افزود که علاوه بر این، به والی کندز نیز دستور داده شده که به وضعیت خانواده شهدا رسیدگی کند و حمایت‌های لازم را نیز برای زخمیان رویداد انجام دهد.

سخنگوی ریاست جمهوری گفت که نتیجه این تحقیقات اعلام می‌شود و عاملان آن مجازات خواهند شد.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع اما می‌گوید که عملیات پلان شده بوده و در همه عملیات‌های پلان شده و غیر پلانی هدف خدمت به مردم است.

او می‌گوید که دشمن همواره برنامه‌اش، صدمه رساندن به غیر نظامیان بوده است.

شورشیان طالبان از سه سال بدین سو در ولایت‌های شمالی کشور تحرکات زیادی انجام داده‌اند و طی یک سال اخیر توانسته‌اند شهر کندز را دو بار تصرف کنند.

ارگ چندی پیش گفته بود که شورشیان طالبان در ولایت‌های مختلف ماهانه بیش از یک میلیارد افغانی به تاسیسات دولتی و خصوصی ضرر می‌رسانند.

انگشت اتهام به سوی پاکستان

سخنگوی وزارت دفاع همچنین در این نشست بار دیگر به مداخله‌های پاکستان اشاره کرد.

آقای وزیری گفت که چندی پیش یک موتر سلاح را در ولایت بادغیس کشف کرده‌اند که مملو از سلاح‌های پاکستانی  بوده است.

او گفت: از این موتر 430 میل سلاح و 28 هزار فیر مرمی به دست آمده که از کشور پاکستان بارگیری و جهت ناامن‌سازی این ولایت فرستاده شده بود.

گفتنی است که سایر سران حکومت وحدت ملی و برخی از کشورها همواره پاکستان را متهم به دخالت در امور افغانستان و حمایت از گروه‌های هراس‌افکن کرده‌اند.

راه مدنیت/ احمدی

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا