خبر

پرجمعیت‌ترین ایالت چین با غور خواهرخوانده می‌شود

سرور دانش، معاون ریاست جمهوری در سفری که به کشور چین داشته از والی ایالت سیچوان خواسته که رابطه خواهرخواندگی با ولایت غور در مرکز افغانستان برقرار کند.

آقای دانش در نشستی که روز پنج‌شنبه 13 عقرب با ین لی؛ والی ایالت سیچوان چین داشته خواستار گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور و خواهرخواندگی میان ولایت غور و ایالت سیچوان شده است که مناسبات فرهنگی نزدیک دارند.

ین لی، والی ولایت سیچوان در این دیدار همچنین گفته که ما تمایل و علاقمندی زیادی به گسترش روابط فرهنگی با افغانستان داریم و در خواهرخواندگی ایالت سیچوان و ولایت غور افغانستان مورد تأييد و مراحل اجرايي آن را تعقيب مى‌كنيم و هم‌چنين نیازمند گسترش زبان فارسی در ایالت خود هستیم.

والی ایالت سیچوان اضافه کرده که این ایالت بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده نفت از چین به جهان است و علاقمندی خود از استخراج نفت افغانستان را نیز نشان داده است.

سیچوان پرنفوس‌ترين ایالت کشور چین و دارای ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی و تجاری و در حال تبدیل شدن به قطب اقتصادی در منطقه و چین است.

اما، ولایت غور در مرکز کشور، یکی از عقب نگه‌داشته‌ترین ولایت‌های کشور است که طی یک‌ونیم دهه اخیر دولت‌مردان توجه چندانی به این ولایت نکرده‌اند و طی دو سال آخیر نیز شاهد ناامنی‌های گسترده‌یی بوده است.

چین نزدیک‌ترین شریک افغانستان

معاون رییس جمهوری در این دیدار همچنین اظهار کرد: در عرصه‌های سیاسی و امنیتی، کشور چین یکی از شرکای اصلی و نزدیک به دولت افغانستان است و به خصوص در مبارزه با تروریزم ما با چین اهداف و اقدامات مشترک داریم.

وی افزود: در عرصه اقتصادی و تجاری، افغانستان یک بازار آماده و مناسب برای چین است و تاجران افغانستان اکثر کالاهای مورد نیاز مردم را از چین وارد می‌کنند.

آقای دانش تاکید کرد: افغانستان نیز دارای محصولات و تولیدات بی‌مانند به خصوص در قسمت محصولات زراعتی چون زعفران، میوه خشک و هم‌چنین سنگ‌های تزیینی و قیمتی و تولیدات صنایع دستی مثل قالین است است. او ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آینده زمینه حضور این محصولات در نمایشگاه اقتصادی سیچوان فراهم شود.

وی هم‌چنین درباره لزوم و ضرورت ارتباطات فرهنگی میان دو کشور نیز اظهار داشت: به دلیل علاقمندی مردم افغانستان به فرهنگ و تمدن چینی هم اکنون مرکز کنفوسیوس و هم‌چنین دانشکده زبان چینی در دانشگاه کابل فعال است که هدف از آن آشنایی مردم با فرهنگ و زبان چینی است.

سفر به بزرگترین دانشگاه چین

سرور دانش، معاون رییس جمهوری همچنین در سفرش به کشور چین به بزرگترین دانشگاه این کشور نیز سر زد و در مورد موضوعات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی- تجاری برای رییس دانشگاه و استادان آن سخنرانی کرد.

آقای دانش، در این دیدار ضمن اظهار خرسندی از حضور در یکی از پرسابقه‌ترین دانشگاه‌های جهان اظهار کرد، که روابط دو کشور چین و افغانستان در بخش‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی در عالی‌ترین سطح قرار دارد که می‌تواند زمینه تعاملات بیشتر را فراهم کند.

گفتنی است که دانشگاه سیچوان چین 60 هزار دانشجو دارد که 3 هزار تن آنان خارجی هستند و مرکز مطالعات افغانستان نیز در این دانشگاه وجود دارد و دانشجویان در این مرکز در مورد افغانستان به تحقیق و تفحص می‌پردازند.

معاون رییس جمهوری به مسوولان دانشگاه سیچوان همچنین گفت که همان طوری که در دانشگاه کابل مرکز مطالعات کنفوسیوس و دانشکده زبان و ادبیات چینی وجود دارد در دانشگاه سیچوان نیز تلاش شود تا علاوه بر وجود مرکز افغانستان، رشته زبان و ادبیات فارسی نیز در آن فعال گردد.

وی با ذکر این نکته که فعلا در حدود 400 دانشجوی افغان در دانشگاه‌های چین مشغول به تحصیل هستند، گفت: تقاضای ما این است که به منظور گسترش تعاملات علمی و فرهنگی میان دو کشور رابطه توامیت بین دانشگاه کابل و دانشگاه سیچوان ایجاد شود و اعطای بورسیه به محصلان افغانستان در دستور کار این دانشگاه قرار گیرد تا ارتباطات علمی و فرهنگی بین دو کشور از این طریق گسترش یابد.

افغانستان نقطه وصل شرق-غرب و شمال- جنوب

آقای دانش سپس در ادامه سفرش به تالار انیستیتوت مطالعات جنوب آسیا در دانشگاه سیچوان رفت و ضمن مطرح کردن موضوعات فرهنگی دو کشور به موضوعات اقتصادی پرداخت و گفت که افغانستان با واقع شدن در مسیرهای بزرگ تجاری شرق-غرب و منطقه وسیع اروپا-آسیا، کانون و محور مهم تجارت قاره‌یی است.

او افزود که برای بیشتر از دوهزار سال افغانستان نقطه تلاقی تمام مسیرهای تجاری به چین و هند، شرق میانه و اروپا بود.

معاون رییس جمهوری گفت: گرچه موقعیت استراتژیک افغانستان همواره باعث تضاد منافع قدرت‌های بزرگ جهانی و زیان‌های سخت برای کشور ما شده، ولی رویکرد جدید حکومت افغانستان این است که کشور را از این وضعیت بیرون بکشد و آن را در مسیر توسعه و رشد و محور همگرایی منطقه‌یی و جهانی قرار دهد.

او علاوه کرد: طرح یک کمربند و یک راه از سوی رییس‌جمهور چین زمینه خوبی را برای کشورهای منطقه و افغانستان فراهم می‌کند تا آن را محور همگرایی قرار دهند و بازی‌های برد و باخت گذشته را به بازی برد-برد تبدیل کنند.

آقای دانش همچنین در سخنرانی که در این مرکز داشت، گفته که افغانستان شرایط خوبی برای ترانزیت کالا بین شمال به جنوب و شرق به غرب کشورهای همسایه را دارد.

او همچنین افغانستان را به عنوان نزدیک‌ترین راه بین کشورهای صادرکننده و واردکننده انرژی -برق و گاز- عنوان کرده و گفته که افغانستان پتانسیل تبدیل شدن به کانون یک بازار واحد انرژی آسیای مرکزی- آسیای جنوبی را دارا است.

معاون رییس جمهوری، پنجشنبه هفته گذشته در محفل افتتاح نمایشگاه بین‌المللی سیچوان چین شرکت کرده بود و در مراسم افتتاحیه از دولت‌مردان چین خواهان همکاری بیشتر در زمینه فراهم‌آوری صلح شده بود.

او خطاب به سران حکومت چین گفته بود که از اعتبار و جایگاه خود در منطقه استفاده کنند و در تامین ثبات و امنیت پایدار در منطقه و کشور کمک کنند.

آقای دانش همچنین در این محفل گفته که کمربند اقتصادی راه ابریشم و راه ابریشم بحری که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ توسط رییس‌جمهور چین مطرح شد و طرح «یک کمربند، یک جاده»، که شامل احداث زیرساخت‌های زمینی، هوایی، بحری، خطوط آهن و زیرساخت‌های انتقال انرژی بوده و یک طرح ابتکاری جهانی است، کاملا مورد تایید ماست.

معاون ریاست جمهوری در ادامه افزود که تفاهم‌نامه‌یی که در این رابطه بین دو کشور به تاریخ ۱۶ می ۲۰۱۶ امضا گردید، در جهت تطبیق و اجرای آن هر نوع حمایت و همکاری خود را اعلام می‌داریم.

گفتنی است که سفر آقای دانش به چین بازتاب گسترده‌یی در رسانه‌های چین داشته است.

راه مدنیت/ احمدی

 

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا