خبر

«۱۰ خبرنگار در ۲۰۱۶ کشته شده‌اند!»

مرکز هماهنگی ژورنالیستان و نهادهای مدافع آزادی بیان و ژورنالیستان، روز سه شنبه (16 سنبله) کنفرانسی تحت عنوان بررسی مشکلات و چالش‌های آزادی بیان و ژورنالیستان در کابل برگزار کرد.

محمد بشیر هاتف، رییس مرکز هماهنگی ژورنالیستان، در این کنفرانس گفت:«آزادی بیان بزرگ‌ترین دستاورد 15 سال گذشته است که در این اواخر به گونه‌های مختلف مورد تهدید قرار می‌گیرد.»

آقای هاتف افزود که سال 2014 «خونین‌ترین‌سال» برای خبرنگاران یاد شده بود، اما سال 2015 و 2016 برای خبرنگاران خونین‌تر بوده است.

وی تصریح کرد که طی سال جاری میلادی، 10 تن از خبرنگاران کشته شده است، موارد خشونت نیز نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است و تا اکنون 70 مورد خشونت علیه خبرنگاران در سال 2016 به ثبت رسیده است.

آقای هاتف خاطرنشان ساخت:« رفتارهای نادرست ارگان‌های دولتی بخش عمدۀ این خشونت‌ها را تشکیل می‌دهد که به اساس آمار 40 درصد خشونت‌ها از سوی نهادهای دولتی بوده است.»

به باور وی؛ تا زمانی که آزادی بیان مسدود باشد، مشارکت سیاسی به‌میان نمی‌آید و مردم دیدگاه‌شان را بیان کرده نمی‌توانند.

رییس مرکز هماهنگی رسانه‌ها شرح داد که آزادی بیان در کشور به‌عنوان مساله فرعی، مورد بحث قرار می‌گیرد؛ در حالی که «در جوامعی که آزادی بیان وجود ندارد؛ نا امنی، فساد، مشکلات اقتصادی و روابط ناهنجار منطقوی بیشتر است.»

به گفتۀ آقای هاتف، قانون حق دست‌رسی به اطلاعات، فقط یک دستورنامۀ اخلاقی است و تا اکنون چارچوب یک قانون را ندارد.

وی اظهار داشت که در قانون کسی که طبق قانون عمل نکند باید مورد مجازات قرار گیرد، اما در قانون حق دست‌رسی به اطلاعات چنین چیزی اشاره نشده است.

آقای هاتف تاکید کرد که قانون حق دست‌رسی به اطلاعات باید بازنگری و دوباره توشیح شود در غیر این خبرنگاران سرگردان خواهند بود.

وی علاوه کرد که تا زمانی که دوسیه‌های خشونت علیه خبرنگاران مورد پی‌گیری و نظارت قرار نگیرد به خشونت علیه خبرنگاران نقطه پایان گذاشته نمی‌توانیم.

خلیل رومان، فعال رسانه‌یی، که در این کنفرانس حضور داشت بیان کرد که «نهادهایی که برای حقوق خبرنگاران کار می‌کنند باید یک سلسله برنامه‌هایی برای مسلکی‌ساختن کار خبرنگاران ایجاد نمایند.»

آقای رومان تاکید کرد:« هنوز مرز بین خبرنگاری و آزادی بیان درست تشخیص داده نشده است و ما باید برای آزادی بیان فرهنگ‌سازی کنیم.»

در عین حال، نجیبه مرام؛ عضو هیات رهبری مرکز هماهنگی ژورنالیستان و رییس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ، گفت که سال گذشته کمیسیونی برای تطبیق این قانون در وزارت اطلاعات و فرهنگ ایجاد شده است.

خانم مرام علاوه کرد که این کمیسیون در طول یک‌سال در حال ساخت طرزالعمل و مقرره برای این قانون بوده است، «تا مواردی که در قانون واضح نبوده را واضح سازد.»

وی شرح داد که این کمیسیون برنامه‌های آموزشی برای بهبود کار خبرنگاران روی دست گرفته است.

مرکز هماهنگی ژورنالیستان در این اواخر برای ایجاد هماهنگی بین خبرنگاران و نهادهای خبرنگاری تاسیس شده است و روی مسایلی مربوط به خبرنگاران، رسانه‌ها و آزادی بیان کار می‌کند.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا