گزارش

بایدن: آلمان «نزدیک‌ترین و مهم‌ترین متحد» امریکاست

در جریان سفر جو بایدن رییس‌جمهور ایالات متحد به برلین، اولاف شولز؛ نخست‌وزیر آلمان بر مسوولیت مشترک صلح به‌ویژه در رابطه با حمله روسیه به اوکراین تاکید کرد: «موضع ما روشن است، ما تا حد امکان از اوکراین حمایت می‌کنیم.» در عین حال «باید اطمینان حاصل کرد که ناتو به یک طرف متخاصم تبدیل نمی‌شود، تا این جنگ منجر به فاجعه بزرگ‌تر نشود.»

به گزارش تاگس‌شاو، اولاف شولتز افزود که ایالات متحد و آلمان با یکدیگر همکاری می‌کنند که حاکمیت و یک‌پارچگی اوکراین را تضمین کنند تا روسیه نتواند آن را به زور تحت سلطه خود درآورد. ما تا زمانی که طول بکشد در کنار اوکراین هستیم. پوتین اشتباه محاسباتی کرده است، او نمی‌تواند از این جنگ کنار بیاید.

شولتز هم‌چنین درباره جنگ در خاور میانه اظهار داشت: پس از کشته‌شدن یحیی سینوار رییس حماس، «امیدواریم اکنون چشم‌انداز عینی، آتش‌بس در غزه و توافق برای آزادی گروگان‌های حماس باشد.»

هم‌چنین جو بایدن مرگ سینوار را نمایان شدن «لحظهٔ عدالت» خواند و افزود که رهبر حماس «خون آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها، فلسطینی‌ها و آلمانی‌ها و خیلی‌های دیگر» را در دست داشت.

به گزارش تاگس‌شاو، رییس‌جمهور بایدن در سخنان خود، آلمان را «نزدیک‌ترین و مهم‌ترین متحد آمریکا» توصیف کرد و گفت: زمانی که ولادیمیر پوتین؛ رییس‌جمهور روسیه تهاجم وحشیانه خود را به اوکراین آغاز کرد، آلمان به همه یادآوری کرد که چرا این اتحاد تا این حد مهم است. آلمان تحت رهبری شولتز ایستاد و با آن لحظه روبرو شد.

رییس‌جمهور آمریکا خطاب به نخست‌وزیر شولتر گفت: شما عزم خود را برای تطبیق سیاست خارجی آلمان با واقعیت‌های جدید و ایستادگی قوی و استوار در کنار اوکراین نشان داده‌اید. وی هم‌چنین از دولت فدرال به دلیل مبارزه با یهودی‌ستیزی و موضع روشن در قبال ایران تشکر کرد. او خطاب به شولز گفت: «می‌خواهم از دوستی شما تشکر کنم.»

رییس‌جمهور آمریکا که از شامگاه پنج‌شنبه این هفته در برلین به سر می‌برد، قبل از ملاقات با شولتز، جایزه “نشان ویژه صلیب بزرگ؛ نشان شایستگی جمهوری فدرال” – بالاترین جایزه آلمان – را از رییس‌جمهور فدرال؛ فرانک والتر اشتاین مایر دریافت کرد.

از چهارده رییس‌جمهور ایالات متحد که از زمان آغاز به کار جمهوری فدرال حکومت کردند و می‌کنند، تنها جورج بوش ارشد قبل از بایدن به این افتخار مفتخر شد.

اشتاین مایر در سخنرانی خود ضمن ادای احترام به بایدن خطاب به وی گفت: تحت رهبری شما، ایتلاف شورای آتلانتیک قوی‌تر است و مشارکت ما نزدیک‌تر از همیشه. برای آلمان، دوستی با ایالات متحد «هم برای امنیت و هم برای دموکراسی ما» مهم است.

به نوشته تاگس‌شاو، اشتاین مایر تاکید کرد که دستاورد اصلی بایدن، ترمیم روابط فراآتلانتیک پس از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ -البته بدون ذکر نام ترامپ- بود. زمانی که شما به‌عنوان رییس‌جمهور انتخاب شدید، «امید اروپا به اتحاد فراآتلانتیک را به‌معنای واقعی کلمه یک‌شبه احیا کردید.»

در این دیدار بایدن گفت که این جایزه چیزهای زیادی درباره ما می‌گوید، یعنی در مورد آلمان و ایالات متحد آمریکا و اتحاد بین دو کشور. آلمان و ایالات متحد، تاریخ طولانی با پیچ و خم‌های زیادی دارند؛ از مخالفان جنگ گرفته تا شرکای نزدیک.

رییس‌جمهور آمریکا هم‌چنین از حمایت آلمان از اوکراین تشکر کرد و تصریح کرد که جمهوری فدرال به‌طور باورنکردنی به حمایت از این کشور متعهد بوده است.

بایدن افزود که جنگ روسیه حمله به دموکراسی دوستانه و هم‌چنین به اصولی است که 75سال صلح و امنیت را در اروپا حفظ کرده است. آلمان به‌طور خستگی‌ناپذیر تلاش می‌کند تا اطمینان حاصل کند که اوکراین برنده می‌شود. ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در حال شکست است و ناتو متحدتر از همیشه.

تاگس‌شاو هم‌چنین نوشته که «حمایت نظامی و مالی دایمی نیز موضوع نشست چهارجانبه بود که در آن شولز، امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه و کایر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا بعدازظهر جمعه در آن شرکت کردند. دومین نقطه مرکزی این بحث‌ها، جنگ در خاورمیانه بود. سران دولت‌ها به اتفاق آرا از «ضرورت فوری» پایان دادن به جنگ در نوار غزه و آزادی گروگان‌های باقی‌مانده از چنگ شبه‌نظامیان تروریست حماس صحبت کردند.»

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا