خبر

افغانستان در ردۀ نخست پنج کشور مرگ‌بار برای کودکان

راه مدنیت: افغانستان در ردۀ نخست پنج کشور مرگ‌بار برای کودکان قرار گرفت. بر اساس یک گزارش تازه که از سوی مؤسسه حمایت از کودکان استرالیا (Save the Children) نشر شده با آمارهای تلفات وحشت‌ناک کودکان در جنگ افغانستان، این کشور را در ردۀ نخست پنج کشور مرگبار جهان برای کودکان قرار داده است.

این گزارش که اثرات ویران‌گر سلاح‌های انفجاری بر جوانان در پنج کشور مرگبار جهان را بررسی کرده، خواستار توقف صادرات اسلحه استرالیا به عربستان سعودی شده است.

گزارش تحلیلی مؤسسه حمایت از کودکان استرالیا زیر عنوان «زخمی‌های ناشی از انفجار» (Blast Injuries) که امروز (پنج‌شنبه) منتشر شد، آمارهای سازمان ملل از کشورهای نایجریا، افغانستان، عراق، سوریه و یمن را بررسی کرده است.

بر بنیاد این گزارش، از تعداد مجموعی تلفات کودکان در این پنج کشور مرگبار (7364 کودک در 2017)، 5322 (به طور میانگین 72درصد) مورد آن ناشی از انفجار بوده‌اند. بنابراین، عامل تلفات نزدیک به سه کودک از هر چهار کودک، سلاح‌های انفجاری چون انتحاری، ماین‌های زمینی و بمباران هستند.

افغانستان با آمار تلفات 3179 (بیش از 43درصد) کودک در سال 2017 که 2216 (بیش از 41.4 درصد) مورد آن ناشی از انفجارها بوده، در صدر این فهرست قرار گرفته است. کشورهای یمن با تلفات 1316 کودک (814 ناشی از انفجار)، سوریه با 1271 کودک (1058 ناشی از انفجار)، نایجریا با 881 کودک (672 ناشی از انفجار) و عراق با 717 کودک (562 ناشی از انفجار) در رده‌های بعدی قرار دارند.

یافته‌های این گزارش همچنان نشان می‌دهند که با افزودن تلفات کودکان در افغانستان در سال 2016 به آمارهای 2017، 84 درصد تلفات کودکان ناشی از انفجار بوده است. مؤسسه خیریه حمایت از کودکان پیش‌بینی می‌کند تقریباً در هر ساعت یک کودک کشته یا با برداشتن زخم‌های وحشت‌ناک معلول می‌شوند.

افغانستان چهل سال است که در گیر جنگ و خون‌ریزی است. در این چهار دهه صدها هزار انسان در مناطق مختلف افغانستان از اثر جنگ کشته و یاهم زخمی شدند.

افغانستان در پنج سال اخر نیز قربانیهای زیادی داده است که بیشتر این قربانیان کودکان هستند. تروریستان در دو سال گذشته چندین مرکز آموزشی را در مناطق مختلف کشور بخصوص غرب کابل هدف قرار دادند. تنها در یک حمله تروریستی در مرکز آموزشی موعود در غرب کابل بیش از چهل دانش‌آموزش جان‌شان را از دست دادند.

پاول رونالدز، مدیر اجرایی حمایت از کودکان به اس‌بی‌اس نیوز گفت جهان باید برای حفاظت از کودکان بیشتر کار کند.

آقای رونالدز گفت: «قوانین بین‌المللی به صراحت می‌گوید که هرکس در قبال حفاظت کودکان از جنگ مسوولیت دارد، اما هنوز وسیله‌های انفجاری جان کودکان را در خانه‌ها، مکتب‌ها و حتا شفاخانه‌ها می‌گیرند. از هر پنج نفر کودکان جهان در مناطق جنگی زندگی می‌کنند، جایی که با این وسیله‌های انفجاری کشته و معلول می‌شوند و این به سادگی جنگ علیه کودکان است و باید متوقف شود.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا