خبر

آمار افراد مبتلا به سرطان در حال افزایش است

مسوولان در وزارت صحت عامه می‌گویند که نشانه و ثبت بیماران مبتلا به سرطان نشان می‌دهد که آمار مبتلایان به این بیماری در حال افزایش است.

وزارت صحت عامه هر ساله، چهارم فبروری به مناسبت روز جهانی مبارزه با سرطان نشستی آگاهی‌دهی برگزار می‌کند و خواستار مبارزه با این بیماری می‌شود.

این وزارت روز یکشنبه نیز، نشستی را با اشتراک سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای داخلی در کابل برگزار کرد.

وزارت صحت عامه می‌گوید که هدف تجلیل این روز این‌ است که آگاهی بیشتری در رابطه با بیماری‌های خطرناک، به‌خصوص سرطان به مردم داده شود.

سید حبیب اروال، رییس بخش خدمات وزارت صحت عامه گفت: روند ابتلا به سرطان در کشور رو به افزایش است و راه‌های درمان این بیماری خطرناک نیز اندک.

گفتنی است که براساس گزارش‌های وزارت صحت، هر ساله بیش از 20 هزار تن در کشور مبتلا به بیماری سرطان می‌شوند که 15 هزار تن آنان جان می‌دهند.

داکتران باید راه‌های پیشگیری اولیه و ثانویه را به مردم آموزش دهند و همین‌طور همگی را با علایم سرطان آشنا کنند؛ زیرا با وجود اینکه عامل بسیاری از سرطان‌ها ناشناخته است، می‌توان در خصوص آن دسته از عوامل شناسایی شده اقدامات پیش‌گیرانه را اجرا کرد.

به گفتۀ داکتران، رژیم غذایی غیر مناسب، اعتیاد به مواد مخدر، فقر، ورزش نکردن، هوای آلوده و نگرانی از عوامل مبتلا شدن به بیماری سرطان است.

به گفته آقای اروال، علایم خون در ادرار، وجود کم‌ خونی، خون‌ریزی مقعدی و سرفه‌های خونی از جمله علایم بیماری سرطان است. وی می‌گوید، هرگاه فرد چنین علایم را در وجودش مشاهده کرد باید هرچه زودتر به داکتران جهت آزمایش مراجعه کنند.

براساس دانسته‌های وزارت صحت عامه، در تمام جهان تقریبن ۱۰۰ نوع سرطان شناخته شده، اما افراد بیشتر به سرطان شش و سینه مبتلا می‌شوند.

به گفته داکتران، مرد‌ها در مقایسه با زنان بیشتر به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند، اما براساس گفته‌های سازمان صحی جهان هر ساله حدود 7 هزار زن در کشور، به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

گفتنی است که تاکنون برای درمان بیماری سرطان روش و یا داروی خاصی ابداع نشده است، ولی با روش‌های شیمی‌درمانی و یا برداشتن قسمت مبتلا به سرطان از مرگ پیش‌گیری یا به تاخیر انداخته می‌شود.

وزارت صحت عامه نیز اذعان می‌کند که در کشور مراکز مجهز تشخیص و درمان سرطان وجود ندارد و فقط دو مرکز در شهر کابل خدمات ارایه می‌کند که شفاخانه‌های استقلال و جمهوریت است.

داکتر پرویز اقبال می‌گوید:  متاسفانه در کشور ما برای تشخیص سرطان‌ها یک مرکز مجهز وجود ندارد فقط توسط وزارت صحت عامه دو مرکز در شهر کابل وجود دارد ولی دسترسی مردم آن‌قدر نیست و در ضمن چنین مراکز‌ی باید در تمام کشور وجود داشته باشد.

داکتر اقبال افزود: نبود وسایل پیشرفتۀ طبی به خاطر تشخیص و تداوی بیماری سرطان و نبود متخصصین صحی در این بخش از مشکلاتی است که باید وزارت صحت عامه به آن توجه کند.

لازم به ذکر است که هر ساله حدود 300 میلیون دالر ارز، به‌خاطر درمان بیماران به خارج از کشور انتقال داده می‌شود، که این رقم با توجه به عواید داخلی کشور بسیار بالاست. وزارت صحت عامه می‌تواند با حمایت بخش خصوصی و پرورش نیروی آموزش‌دیده و  متخصص، شرایط درمان بیماران را در داخل کشور مهیا کرده و از خروج ارز نیز جلوگیری کند.

گفتنی است که در تمام جهان تقریبن ۸.۹ میلیون تن همه ساله به خاطر بیماری سرطان جان‌شان را از دست می‌دهند که حدود 15 هزار تن آنان شهروندان کشور هستند.

علی‌رضا احمدی

 

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا