خبر

احدی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد

انوارالحق احدی، رییس جبهه ملی نوین افغانستان مشکلات داخل کشور را ساختاری دانست و خواستار برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری شد.

اقای احدی، امروز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت: “ایجاد ریاست اجرایی، خارج از چوکات قانون اساسی؛ نقش معاون اول را در ساختار حکومت فوق‌العاده ضعیف می‌کند.”

به باور وی، به دلیل اینکه صلاحیت‌های رییس اجرایی به شکل قانونی تعریف نشده، امکان بروز اختلافات بین مقام‌های ریاست جمهوری، معاونیت اول و ریاست اجرایی زیاد خواهد بود.

وی همچنین اظهار کرد که بحران فعلی کشور محدود به اختلافات رهبران حکومت نیست. مردم هم با حکومت مشکل دارند و حکومت فعلی از مشروعیت برخوردار نیست.

او می‌گوید که جبهه ملی نوین افغانستان بر این باور است که برای گذر از بحران مشروعیت حکومت و مهار اختلافات، برگزاری انتخابات و ایجاد یک حکومت ریاستی است.

این در حالی است که پیش از این نیز، برخی از سیاستمداران و بعضی از حزب‌ها تاکید فراوانی به برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری در کشور داشتند.

اما این گفته حالت دوامدار نبودند و سیاستمداران و جریان‌های سیاسی که این گفته‌ها و انتقادها را ایراد می‌کردند نیز یک ساختار درست اپوزیسیونی نداشتند.

حالا معمول شده که هر از گاهی، برخی از جریان‌های سیاسی، انتقادهایی را بر دولت وارد می‌کنند و خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و لویه جرگه قانون اساسی می‌شوند اما بعد از گرفتن امتیازاتی سکوت می‌کنند.

به طور بایسته، جریان‌های سیاسی وقتی حالت اپوزیسیونی به خود می‌گیرند، همواره نقاط ضعف دولت را مورد انتقاد می‌نمایند و برای بیرون رفت از آن راهکار درست ایراد می‌کنند. اما جریان های سیاسی کشور تاکنون از نقاط ضعف دولت بیشتر به عنوان یک اهرم فشار و امتیازگیری استفاده کرده‌اند.

قابل ذکر است که علاوه بر جریان‌های سیاسی کشور، گاهی افراد بلندپایه حکومتی نیز از نوع رهبری حکومت وحدت ملی انتقاد می‌کنند.

اخیرن معاون اول ریاست جمهوری، محمد اشرف غنی را متهم به تبعیض و تعصب کرده بود که پیش از این نیز عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت و احمد ضیا مسعود نیز انتقادهای تندی از رییس جمهوری کرده بودند.

این انتقادها رسانه‌یی شد و اختلاف‌هایی بین سران حکومت به وجود آمد اما بعد از مدتی دوباره با میانجی‌گری‌هایی سران دولت با هم آشتی کردند.

انوارالحق احدی اما می‌گوید که حل اختلافات شخصی میان رهبران حکومت کافی نیست و باید به حل دوامدار اختلافات بین سران حکومت شد.

به باور او باید حکومت به دست کسانی باشد که از ظرفیت‌های بالای مسکلی برخوردار است.

او از سوی دیگر به افزایش ناامنی‌ها اشاره کرد و گفت که توجیه دولت مبنی بر خراب شدن وضعیت امنیتی نمی‌تواند قناعت مردم را حاصل کند. او اظهارات رییس جمهوری در ارتباط جنگ اعلام‌شده در کشور را مبهم و قابل تشویش دانست.

انوارالحق احدی تاکید ویژه‌یی به برگزاری انتتخابات زودهنگام ریاست جمهوری دارد تا وظایف و ساختار حکومت به صورت دقیق مشخص شود.

احمدی/ راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا