خبر

احمدضیا مسعود بار دیگر انتقاد کرد/ انتقاد از خود با شعارهای همیشگی!

دفتر نماینده فوق‌العاده رییس جمهوری در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب، سمینار علمی و پژوهشی حکومت‌داری خوب را در کابل برگزار کرد و به چالش‌های فراروی دولت نیز اشاره شد.

احمد ضیا مسعود، نماینده فوق‌العاده رییس جمهوری در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب روز سه‌شنبه در این نشست به مشکلاتی که فراروی دولت است، اشاره کرد.

آقای مسعود گفت: فساد اداری در قوای سه‌گانه، فساد سیاسی، نقض حقوق بشر، عدم شفافیت سیاسی، حاکمیت زورمندان، موجودیت نظام متمرکز، برنامه‌های موازی، نبود استراتیژی مشخص و گروه‌های هراس‌افکن چالش‌هایی است که فراروی دولت قرار دارد.

احمد ضیا مسعود، اولین بار و یا اولین شخص بلند رتبه دولتی نیست که از عملکردهای دولت به عنوان یک فرد دولتی انتقاد می‌کند. او چندی پیش رییس جمهوری را متهم به تمرکزگرایی کرده بود.

جنرال عبدالرشید دوستم؛ معاون اول ریاست جمهوری، داکتر عبدالله عبدالله؛ رییس اجرایی حکومت، عطامحمد نور؛ سرپرست ولایت بلخ و چندین تن دیگر از جمله افراد بلندرتبه دولتی هستند که از عملکرد دولت گاه و بی‌گاه انتقاد کرده‌اند.

همۀ این افراد همواره از دولت انتقاد می‌کنند، ولی این نکته را در نظر نمی‌گیرند که خودشان در چارچوب دولت به عنوان یک وزنه سیاسی و جزء رهبران دولت محسوب می‌شوند.

احمد ضیا مسعود در این نشست گفت که برای بیرون‌رفت از این معضل‌ها باید نهادهای مدنی فعال و تمویل‌کنندگان بین‌المللی وجود داشته باشند، سکتور خصوصی علاقمندی کار با دولت را داشته باشند، انتخابات شفاف مجلس، شورای شهرداری و … برگزار شود و انکشاف بشری صورت بگیرد.

حسین فخری، رییس اداره مبارزه با فساد اداری نیز در این سمینار گفت که رسیدن به حکومت‌داری خوب نیازمند یک رهبر خوب است.

رییس اداره مبارزه با فساد اداری علاوه کرد که مبارزه با فساد اداری تنها با صدور فرمان‌های تقنینی و گماشتن چند پولیس ممکن نیست و باید مفسدان بزرگ به کیفر برسند.

او در ادامه گفت که نابرابری‌های اقتصادی باید توسط دولت از بین برده شود و پروسه‌های اداری طولانی نیز ساده‌سازی گردد تا از فساد اداری کاسته شود.

آقای فخری به موضوع تکثر مشاوران در اداره‌های دولتی نیز اشاره کرد و گفت که اکثر این مشاوران معاش‌های هنگفت دریافت می‌کنند ولی دستاوردی ندارند.

لازم به ذکر است که اکثر وزارت‌خانه‌ها بدون ریاست جمهوری و اجرایی، هر کدام بیش از ده تا 15 مشاور دارند که اکثر آنان معاش‌های سوپر اسکیل دریافت می‌کنند.

روزهای نیز مجلس گزارشی منتشر کرد که گفته شده بود، سالانه اداره‌های دولتی از بودجه انکشافی‌شان 32 میلیون دالر بابت معاش‌های سوپر اسکیل پرداخت می‌کنند.

از سوی دیگر چندی پیش رییس جمهوری نیز 13 عضو کمیسیون مستقل انتخابات را با معاش و امتیازهای ویژه با صدور حکمی به عنوان مشاور ریاست جمهوری تعیین کرد.

علی‌رضا احمدی/ راه مدنیت

 

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا