مقاله

استقبال بی‌نظیر مردم بامیان/ شادمانه‌های ساخت‌وساز

مردم بامیان به پیشواز آغاز کار جاده دره‌صوف- یکه‌ولنگ روز جمعه اول دلو، برنامه شادمانۀ باشکوهی را با حضور مقام‌های مسوول حکومتی و بزرگان محلی در منطقۀ فیروزبهار ولسوالی یکه‌ولنگ بامیان راه انداختند. این مراسم شادی‌بخش با راه‌اندازی مسابقات بزکشی، نیزه‌زنی، یورغه‌دوانی و دوش اسب‌ها اجرا گردید.

این پروژه توسعوی، در واقع سومین پروژه نسبتن بزرگ در ولایت بامیان است. پیش از این جاده‌های بامیان- یکه‌ولنگ و میدان-بامیان به مرحله اکمال و بهره‌برداری سپرده شدند.

چندی پیش قرارداد ساخت جاده دره‌صوف- یکه‌ولنگ توسط وزارت فواید با طول ۱۷۸ کیلومتر و عرض ۷متر با ۲متر شانه در هر طرف جاده که ۸۸ پایه پل کلان و ۱۹۴ پایه پلچک را شامل می‌شود با شرکت چینایی CRBC قرارداد گردید. میعاد تطبیق این پروژه ۱۲۷۸ روز کاری می‌باشد و شرکت یادشده مکلف است در زمان معین، جاده را به مرحلۀ اکمال برساند.

به گفتۀ مسوولان وزارت فواید عامه، جاده دره‌صوف- یکه‌ولنگ بخشی از دهلیز شمال به جنوب می‌باشد که قسمت اول آن به طول ۹۷۷ کیلومتر از مزار شریف تا دره صوف قبلن ساخته شده و حالا مورد بهره‌برداری قرار دارد. قسمت دوم همین جاده، از دره‌صوف شروع می‌گردد و به یکه‌ولنگ می‌رسد.

مسوولان وزارت فواید عامه می‌گویند که قرارداد مطالعات امکان‌سنجی قسمت سوم همین دهلیز شمال جنوب تحت تدارکات قرار دارد و بعد از تکمیل مراحل تدارکاتی آن امضا خواهد شد.

طول قسمت سوم ۵۵۰ کیلومتر می‌باشد که از یکه‌ولنگ آغاز و با عبور از ولایت‌های دایکندی و ارزگان به قندهار وصل می‌گردد. دولت افغانستان و بانک انکشاف آسیایی در خصوص تمویل این دهلیز مهم اقتصادی متعهد می‌باشد. به قول آقای بلیغ علاوه بر این، جاده دوشی-بامیان به طول ۱۵۰ کیلومتر و جاده نیلی دایکندی الی پنجاب بامیان به طول ۱۶۰ کیلومتر در دستور کار دولت و در مرحله طی مراحل تدارکاتی قرار دارد.

پیش از این پروژه‌های جاده بامیان- یکه‌ولنگ و جاده میدان-بامیان در ولایت بامیان به مرحلۀ اکمال و بهره‌برداری رسیدند. در واقع جاده دره‌صوف- یکه‌ولنگ اگر عملی شود، سومین پروژه جاده‌سازی در ولایت بامیان است.

در دو مورد قبلی یعنی جاده یکه‌‌ولنگ- بامیان و میدان-بامیان نیز مردم بامیان با انگیزه تمام از پروژه‌ها حمایت و حراست نمودند و همین کمک مردمی بود که پروژه‌ها طبق میعادهای زمانی و مالی مشخص به مرحله اکمال رسیدند. درحالی که به همه هویدا و آشکار است که بخش اول جاده میدان-بامیان که از کابل تا منطقه سیاه‌خاک میدان وردک سال‌های پیش تکمیل شده بود، حالا چیزی از آن پروژه باقی نمانده و تمام پلچک‌های این جاده توسط طالبان یا به‌نام طالبان در مربوطات ولایت میدان وردک به‌طور کامل تخریب شده‌اند.

از پروژه‌های بازسازی چه خورد و چه کلان که در سطح ولایت بامیان تطبیق و عملی شده، مردم با حس ملکیت شخصی‌شان از آن حراست و پاسبانی کرده‌اند. این بار نیز مردم بامیان نشان دادند که با همۀ کم‌مهری‌هایی که در زمان حکومت ۱۳ ساله آقای کرزی به این مردم روا داشته شده بود، از کمترین فرصت بهترین استفاده را می‌نمایند.

مردم بامیان با راه‌اندازی برنامه شادمانی روز جمعه به همه نشان دادند که هیچ کس در هیچ سطح و با هیچ عنوانی حق نمایندگی از آنان را ندارند. بامیان در طول ۱۷ سال گذشته در گرو بازی‌های خیلی از سیاست‌مداران و تیکه‌داران قدرت بوده وهمیشه تلاش شده که به‌نام بامیان و با حربه قرار دادن بامیان به امتیازهای شخصی دست یابند. چنانچه خیلی‌ها از آدرس مردم بامیان به زر و زور رسیدند، قصرها و شهرک‌ها ساختند و امپراطوری‌های مالی وسیع شکل دادند. بحث امتیازگیری از آدرس بامیان تا آنجا هم پیش رفته که شماری دیگر یا به اصطلاح طیف جدید سیاست‌ورزان اینجا و آنجا گرد هم بیایند و از این سکوی رهبرساز، این بار این‌ها بپرند و به مال‌وملک بی‌حد و حصری دست یابند که پیشینیان دست یافته‌اند.

به هر ترتیب، مردم بامیان حالا به این واقعیت دست یافته‌اند که با رهبرسازی کاری از پیش نمی‌رود. اگر روند رهبرسازی در بامیان جواب می‌داد باید حالا بامیان جزو ولایت‌های درجه اول قرار می‌گرفت و بازسازی و انکشاف این ولایت در سطح قابل قبولی قرار می‌داشت. آنچه از آدرس بامیان پس از دوران مقاومت و سیه‌روزی‌های مردم بامیان به‌دست آمده است، مبدلی از شهرک‌ها و تجارت‌های بین‌القاره‌یی‌اند که حالا خانواده‌ها و خویشاوندان برخی از رهبران برخاسته از بستر رهبرسازی بامیان بر فرمان اداره‌اش سوارند.

رییس‌جمهور غنی در جریان کمپین‌هایش وعده سپرده بود که مردم مناطق مرکزی را از زندان جغرافیایی رهایی خواهد بخشید. امیدواریم این وعده‌ها تا دو سال‌واندی که از عمر حکومت وحدت ملی باقی‌مانده، عملی گردد. مردم بامیان نیز قدم‌های ابتدایی در جهت تحقق این اهداف را به فال نیک گرفته با گرمی استقبال کردند. بعد از این نوبت حکومت است که از این استقبال بی‌نظیر مردمی چگونه پاسداری می‌کند.

نویسنده:‌ عادل پیکان

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا