تحلیل

افغانستان مشکلات زیادی دارد و ممکن است رییس‌جمهور یکی از آن‌ها باشد

اخیرن در یک شام، رییس‌جمهور در قصر ریاست جمهوری میزبان خبرنگاران خارجی بوده است. بر اساس آنچه روزنامه واشنگتن پست نوشته است، در این شام با حضور رییس‌جمهور غنی از موضوعات مختلفی از جمله مسایل اقتصادی، زراعت و استندردهای زندگی گفتگو شده است. رییس‌جمهور موضوع را تغییر داده وقتی از او پرسیده شده که چطور با تمامی مشکلاتی که در اطرافش هست، او آرام به نظر می‌رسد، رییس‌جمهور غنی گفته است چیزی که او را بسیار ناراحت می‌کند “به موقع شروع نشدن” جلسات است.

غنی در سن 67 سالگی و با سابقه مشکلات صحی، روزانه 18 ساعت کار می‌کند.

شکایت‌های اخیر عبدالله عبدالله، شریک غنی نشان می‌دهد که این سرخوردگی‌ها رفته رفته به یک موضوع مهم تبدیل می‌شود. آقای عبدالله شکایت کرده بود که غنی در مورد موضوعات با او صحبت نمی‌کند و کسی این گونه بی‌حوصله “لیاقت ریاست جمهوری را ندارد.”

از آن زمان تا کنون، هر دو نفر جلسات خصوصی‌یی داشته‌اند و هر دو زیر فشارند تا این ازدواج‌شان را حداقل تا ماه اکتوبر- که جلسه بروکسل برگزار می‌شود و 100 کشور و نهادهای بین‌المللی گفته‌های غنی را در مورد چشم‌انداز و اصلاحات می‌شنوند تا تعهدشان را نسبت به آینده افغانستان اعلام کنند- دوام دهند.

یکی از شکایت‌های مداوم این است که غنی با متمرکز ساختن نظارت به گونۀ ناپسند بر نهادهای دولتی و وزرا، کار آن‌ها را فلج کرده است. مقامات داستان‌هایی روایت می‌کنند از بررسی مصارف گوشت و برنج در یک مکتب دخترانه تا مصاحبه گرفتن از کاندیدان بست‌های پایین توسط رییس‌جمهور.

یکی از وزرا که نخواسته نامش برده شود، به واشنگتن پست گفته است که “او در انتصاب افراد در سطح پایین مداخله می‌کند و کسانی را که به تصامیمش اعتراض کنند، تحقیر می‌کند.” او گفت: “او (رییس جمهور) وزیر انتصاب می‌کند، اما به او صلاحیت انجام کارش را نمی‌دهد، او می‌خواهد به گونه انتخابی با فساد مبارزه کند، اما این راه درست آوردن اصلاحات نیست.”

یکی دیگر از اتهامات علیه غنی این است که او خودش را با افرادی از قوم و قبیله خود که پشتون است، احاطه کرده و از افرادی که از پس‌زمینۀ دیگری می‌آیند، گسسته است. با وجود این که هر دو معاون او از اقوام اقلیت‌اند، اما حلقۀ نزدیک او از جمله مشاور امنیت ملی، حنیف اتمر از قوم پشتون است. اما تیم غنی این اتهامات را نادرست خوانده و آن را با انگیزۀ انگور ترش می‌دانند. آنان می‌گویند که رییس جمهور بر انتصاب به خاطر شایستگی، بررسی دقیق جزئیات و مصارف وسواس دارد و آن را تنها راه ریشه کن کردن فساد می‌داند.

اکلیل احمد حکیمی، وزیر مالیه می‌گوید: “این تنها بهانه‌یی برای وزرا است که ضعف‌های‌شان را پنهان کنند، آنان خوبتر می‌دانند که چگونه بدزدند تا چگونه مصرف کنند.”

وی گفت: توسط کمیسیون تدارکات که زیر نظر رییس‌جمهور کار می‌کند، مصارف بالای 300 هزار دالر توسط هیات بررسی می‌شود. به گفتۀ وی، سال گذشته پس از آشکار شدن قرار تقلب در قرارداد سوخت وزارت دفاع، رییس‌جمهور 17 مقام را برکنار کرد و قرارداد بیش از 800 میلیون دالر را لغو کرد.

او در وقت صرف غذای شام با خبرنگاران تشریح کرد که چگونه می‌خواهد به فامیل‌های فقیر کمک کند و این که با ساختن سدها به تولید برق و ایجاد شغل برای آنان بپردازد.

منبع: واشنگتن پست/ ترجمه: زهره پغمانی

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا