خبر

انتخابات چه زمانی برگزار می‌شود؟ تأکید حکومت و تردید اپوزسیون

در حالی که رهبران حکومت وحدت ملی از برگزاری انتخابات پارلمانی در سال آیندۀ خورشیدی خبر می‌دهند؛ اما رهبران اپوزسیون نسبت به برگزاری انتخابات در سال پیش‌رو و شفافیت آن، به دیدۀ تردید می‌نگرند.

حدود یک هفته پیش محمد‌اشرف غنی، رییس‌جمهور در دیدار با مسوولان کمیسیون‌های انتخاباتی، برخی‌ مقام‌های بلندپایه حکومتی و نمایندگان کشورهای خارجی در کابل، از تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات پارلمانی خبر داده بود و به دنبال آن، یکی از سخن‌گویان حکومت اعلام کرد که تقویم انتخاباتی در اوایل بهار سال آینده اعلام خواهد شد.

با این حال، اما رهبران اپوزسیون می‌گویند که حکومت بارها وعده برگزاری انتخابات را داده‌؛ اما به تعهدهای خود عمل نکرده است.

صادق مدبر، رییس پیشین ادارۀ امور در مراسم گرامی‌داشت از 26 دلو؛ سال‌روز خروج ارتش سرخ شوروی پیشین از کشور، حکومت را به بی‌پروایی در خصوص برگزاری انتخابات متهم کرد و گفت: «حکومت وعده سپرده بود که انتخابات را در فاصله‌یی بین تابستان و خزان سال 1395 برگزار می‌کند؛ اما بعدن اعلام شد که در ماه میزان امسال برگزار می‌شود. اکنون که ماه‌ها از این تاریخ می‌گذرد، حکومت حتا مقدمات برگزاری را به درستی فراهم نکرده است».

براساس دستور قانون اساسی کشور، باید انتخابات پارلمانی سال گذشته (1384) و شوراهای ولسوالی، مدت‌ها قبل برگزار می‌شد؛ اما ظاهرن به‌دلیل عدم اعمال اصلاحات در نهادهای انتخاباتی، این امر تاکنون به تعویق افتاده است.

رهبران حکومت وحدت ملی، حدود دوماه پیش مسوولان کمیسیون‌های انتخاباتی را تعیین کردند؛ اما این کمیسیون‌ها تا هنوز مقدمه‌های برگزاری انتخابات را نتوانسته فراهم کند.

با این حال، آقای مدبر می‌گوید که کمیسیون انتخابات «فرصت‌سوزی» می‌کند: «با توجه به شرایط نابسامان امنیتی که کمیسیون‌ انتخابات دارد، بعید به نظر می‌رسد که در سال آینده برگزار شود. اگر برگزار شود، مطمینن شفاف نخواهد بود».

از سویی‌ هم، سیاست‌مداران بیرون از حکومت، از تاخیر انتخابات ریاست‌جمهوری با همان دلایلی که برای تعویق انتخابات پارلمانی بر شمرده می‌شود نیز به گونه‌یی نگران‌اند.

چنان‌چه مدتی پیش، سخن‌گوی شورای حراست و ثبات، نسبت به این مساله به‌طور صریح، هشدار داده بود.

راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا