خبر

جایزه کلک زرین به شش شاعر پُرخواننده‌ افغان رسید

راه مدنیت: آکادمی کلک زرین، به مناسبت روز جهانی کتاب، جایزه‌ی کلک زرین ۱۳۹۵ را به بانو آریا حافظ، یاسین نگاه، مصطفی هزاره، طاهر زلاند، سید شاه سعود و ادهم کاوه اهدا کرد.
این محفل با حضور وزیر اطلاعات و فرهنگ، شاعران نام‌دار، فرهنگیان و بزرگان عرصه ادبیات برگزار شد و در آن به شش شاعر و نویسنده مطرح کشور که در یک سال گذشته پرخواننده‌ترین نویسنده و شاعر بوده‌اند، اهدا شد.
باری جهانی، وزیر اطلاعات و فرهنگ با تاکید بر اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی گفت: وزارت اطلاعات و فرهنگ در سال گذشته چندین کتاب را چاپ و توزیع نموده و برای امسال نیز بودجه دو و نیم میلیون افغانی را به این بخش تخصیص داده است.
وی خاطر نشان کرد که از رییس‌جمهور خواسته تا بازار مخصوص کتاب‌فروشان را ایجاد کند.
نجیب منلی، نویسنده و شاعر مطرح کشور و پایه‌گذار جایزه کلک زرین در این محفل گفت: سه تن از این شاعران ۳ کتاب به زبان پشتو دارند که یک کتاب نقد و دو کتاب شعر را شامل می‌شود.
آقای منلی افزود: خانم آریا حافظ از شاعران جوان افغانستان است که در قسمت شعر کوتاه تجربه عالی دارد، سید شاه سعود نیز از جوانان فرامرزی پشتون است که آثارش در تمام افغانستان پرخواننده است و طاهر زلاند، منتقد، خبرنگار و شاعر مطرح کشورمان است که پیرامون نقد ادبی کتابی نوشته است.
مجیب مهرداد، شاعر و یکی از داوران آکادمی کلک زرین با اشاره به سابقه‌ی برگزاری این محفل در دو سال گذشته، تاکید کرد: در بخش فارسی نیز سه شاعر مطرح جایزه‌ی کلک زرین را از آن خود کردند.
وی افزود: آقای یاسین نگاه، مصطفی هزاره و ادهم کاوه، سه شاعری هستند که جایزه‌ی امسال کلک زرین را از آن خود نمودند.
به گفته‌ی آقای مهرداد، تازگی شعرهای فارسی، خاص بودن و زبان آن برای انتخاب برندگان مهم بوده است.
گفتنی است که آکادمی کلک زرین در نظر دارد تا همه ساله به بهترین‌های عرصه‌ی ادبیات “جایزه کلک زرین” را اهدا نماید.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا