خبر

حرکت جدید روستا؛ الگوگیری از طرح کوریا

وزارت احیا و انکشاف دهات کشور، مودل سیماون اندونگ (حرکت جدید قریه) را برای انکشاف روستاها در کشور روی دست گرفته است.

نصیر احمد درانی، وزیر انکشاف دهات کشور روز دوشنبه (5 میزان) طی کنفرانس خبری گفت:« کشور کوریا این طرح را انکشاف داده و همه شاهد است که این طرح، کشور کوریا را به یکی از کشورهای بزرگ اقتصادی تبدیل کرده است.»

آقای درانی افزود که با در نظر داشت شباهت‌های زیادی که بین افغانستان و کوریا وجود دارد، وزارت احیا و انکشاف دهات این طرح را روی دست گرفته و اظهار امیدواری کرد که مردم روستاهای کشور با استفاده از شعار «ما آباد می‌کنیم»، بتوانند از این طرح برای انکشاف روستاهای‌شان به‌خوبی استفاده کنند.

وی شرح داد که «برخی‌ها ادعا دارند افغانستان آباد نمی‌شود. باید گفته‌های این اشخاص را با تلاش دروغ ثابت کنیم و در پاسخ به آن‌ها بگوییم که کوریا با آن ویرانی و فقر آباد شد افغانستان نیز آباد می‌شود.»

وزیر احیا و انکشاف دهات تاکید کرد که «باید برای عملی شدن این طرح و انکشاف روستاها تعهد بسپاریم و به منافع شخصی خود فکر نکنیم؛ بل به منافع تمام کشور بیندیشیم.»

آقای درانی اذعان داشت که زنان کوریا نقش عمده در بازسازی کشورشان داشته‌اند و زنان کشور نیز باید در رهبری انکشاف قریه‌‎‌ها «پنجاه درصد» سهیم باشند.

در عین حال یودون خیون، معاون سفیر کوریا در افغانستان، با ارایه پیام سفیر کوریا در کشور، از روی دست گرفتن طرح یادشده برای انکشاف روستاها در کشور ابراز خرسندی کرد و گفت: «این نشان‌دهنده درک عمیق وزیر احیا و انکشاف دهات است که در نظر دارد تا این برنامه را در افغانستان تطبیق کند.»

آقای خیون علاوه کرد که عملی کردن این ‌طرح، «نقش مهمی در بازسازی کشور کوریا داشته و نمونۀ خوبی برای انکشاف روستاهای افغانستان است.»

وی از حمایت کشورش در راستای عملی‌سازی این برنامه خبر داد و اظهار داشت که ادارۀ همکاری برنامه‌های آموزشی کوریا، برنامه آموزش کارمندان این وزارت را در کوریا راه‌اندازی کرده است.

به باور معاون سفیر کوریا در افغانستان، تفاهم‌نامه‌یی که بین وزارت‌های داخلۀ هر دو کشور انجام شده می‌تواند تاثیر خوبی بالای انکشاف روستاها داشته باشد و از این ‌طریق میزان قفر در کشور را کاهش دهد.

همچنان وزارت احیا و انکشاف دهات در اخیر این کنفرانس فلمی را به اشتراک‌کنندگان نشان داد که مراحل استفاده مردم کوریا از این برنامه و رشد و انکشاف قریه‌ها در آن کشور را نشان می‌داد. فلمی که از زندگی دو زوجی روایت می‌کرد که با تلاش توانستند زندگی خودشان را رشد دهند و از آن طریق در آبادی کشورشان نیز سهیم باشند.

همچنان وزیر احیا و انکشاف دهات کشور در ختم این فلم از مردم خواست تا آنان نیز در «رشد و انکشاف روستاهای‌شان تلاش کنند و در آبادی کشورشان سهیم باشند.»

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا