تحلیل

در وردک چه کسی حکومت می‎کند؟

مدتی است که ولایت میدان وردک شاهد رخدادهای شگفت‌آوری شده است. هنوز خون فیض‎الرحمان از چوبۀ دار گروه طالبان خشک نشده بود که خبرهای دیگری از این ولایت مخابره شده و موجب نگرانی بیش‎ از پیش شهروندان کشور شد.

حضور و اشراف گروه طالبان بر مراکز آموزشی و گرفتن امتحان ورودی از معلمان و حتا دانش‎آموزان مکاتب، امری است که به شدت حاکمیت و اقتدار دولت را در این ولایت زیر سوال می‎برد. شهروندان ولایت میدان وردک به صورت مکرر حکایت کرده‌اند که طالبان از معلمان این ولایت امتحان گرفته و بر طبق معیارهای خودشان، آنان را مقرر یا منفک می‎کنند!

ساکنان این ولایت که از ترس افشای نام شان این مسأله را رسانه‌یی نکرده‌اند، می‎گویند: گروه طالبان بر اداره‎های مکاتب این ولایت اعمال فشار می‎کنند که برخی از مضامین را حذف کنند؛ زیرا به باور آنان، این مضمون‎ها، محتوای اسلامی نداشته و نباید برای کودکان مسلمان آموزش داده شود.

این درحالی است که حکومت‎های محلی این ولایت به شدت مشغول اموری هستند که هیچ ارتباطی به اصل وظیفه‌یی آن‌ها ندارد. هفتۀ گذشته برخی از شهروندان این ولایت شکایت از اختلاس و فساد توسط دستگاه اداری این ولایت داشته و شخص والی را به چور و چپاول برخی از منابع اقتصادی این ولایت متهم کردند.

قضایای مشابه به آنچه در هفتۀ گذشته رخ داده، تنها حکایت میدان وردک نیست و بارها حوادث مشابه به این قضیه در نقاط مختلف کشور اتفاق افتاده است. آنچه دردناک و تاسف‌آور بوده این است که چرا چنین مسایلی پی‌گیری نشده و مقصران چنین قضایا مورد تعقیب عدلی و قضایی قرار نگرفته و یا حداقل از وظیفه سبکدوش نمی‎شوند؟

تمام این ماجراها و شواهد موجود دو تصویر از رویکرد حکومت مرکزی و محلی را برجا می‎گذارد. اول اینکه رقبای قدرت در حکومت مرکزی در تلاش است تا با تقسیم قدرت و جابه‌جایی مهره‎های مورد حمایت‌اش، به هر قیمتی که شده است، تعادل قدرت را به نفع نگه دارد. از این رو، فرقی نمی‎کند که این مهره‎ها در اعمال حکومت‌شان به نفع مردم عمل می‎کنند یا خیر. از سویی هم ممکن است عناصری که روی کار می‎آیند به نحوی برای باداران سیاسی و حامیان پشت پردۀشان باج و خراج تهیه کنند که بدون دست زدن به اختلاس و فساد، تدارک چنین مخارجی ممکن نخواهد شد.

حاکمان محلی نیز که نشستن بر مسند قدرت برای شان غنیمت بزرگی است که به هیچ قیمتی حاضر به از دست دادن آن نیستند و حاضر به ریسک‎پذیری در این راستا نیز نمی‎باشند. بنابراین صحنه را برای مانور مخالفان باز گذاشته و گویا چنین تبانی کرده‌اند که کسی به آنان کار نداشته باشد و حکومت محلی نیز برای فعالیت آنان موی دماغ نخواهد شد؛ زیرا وضعیت جاری که در ولایت‎هایی چون میدان وردک جریان دارد، هیچ توجیه دیگری نخواهد داشت.

در نهایت، این وظیفۀ حکومت مرکزی است که مشخص سازد در ولایت‎هایی چون میدان وردک، گروه‎های مخالف مسلح حکومت می‎کند یا نماینده حکومت مرکزی؟ این امر نیز نیازمند تقویت پایگاه‎های قدرت حکومت و نظارت بر کارکرد حاکمان محلی است. به نظر می‎رسد اگر چنین روندی روی دست گرفته نشود، شرایط نابسامان ولایت‎ها با سستی حاکمان محلی و دخالت مخالفان مسلح، وخیم‎تر از پیش نیز خواهد شد.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا