خبر

«دولت افغانستان موظف است برای بیجاشدگان سهولت‌های زندگی را فراهم کند»

کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از مقام‌های حکومتی کشور خواست که برای بیجاشدگان داخلی سهولت‌های آموزشی و کاری مهیا کند.

الیزابتا برومت، افسر ارشد UNHCR روز سه‌شنبه در نشست «مسوولیت مشترک برای ادغام پایدار عودت‌کنندگان و بیجاشدگان داخلی» گفت که دولت نباید برای بیجاشدگان داخلی مشکل ایجاد کند و باید تمامی سهولت‌های زندگی را برایشان مهیا سازد.

خانم برومت، به مشکل صدور شناسنامه/تذکره اشاره کرد و افزود که یک بیجا شده داخلی که نمی‌تواند در ولایتی که تازه اسکان گزیده است، تذکره بگیرد که این امر مشکلاتی را به بار می‌آورد. او شناسنامه را حق بشری بیجاشدگان عنوان کرد.

این عضو ارشد کمیسیاریا عالی سازمان ملل متحد گفت که بیجاشدگان باید حق داشته باشند، در صورتی که نمی‌خواهند به ولایت اصلی‌شان برگردند در ولایت جدید اسکان داده شوند و سوانح‌شان به آسانی انتقال داده شود.

براساس گزارش‌های منتشر شده، طی 9 ماه اخیر، بیش از 90 هزار خانواده به دلیل جنگ‌های داخلی بیجا شده‌اند و محل زندگی شان را ترک کرده اند که دولت موفق شده است 33 درصد آنان را باز گرداند.

محمد قاسم حیدری، معاون وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی در همین حال گفت که جنگ و ناامنی باعث شده است که علاوه بر بیجا شدن بیش از 90 هزار خانواده؛ 749 تن دیگر نیز کشته شوند.

اقای حیدری افزود، در جنگ های  اخیر، 296 مکتب ویران، 47 مرکز صحی صدمه دیده، 72 محراب مسجد، 6390 منزل، 1200 تعمیر دولتی و 1500 دکان تخریب شده است.

به گفته او این آمار تخریب ها، بالاترین آمار طی 11 سال اخیر است. وی این آمار را “فاجعه” خواند.

گفتنی است که یک ماه پیش شاه حسین مرتضوی؛ معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفته بود که “در طول «دو ماه فعالیت‌های تروریستی گروه طالبان» در یازده ولایت کشور، ۳۰۲ باب مکتب، ۴۱ مرکز صحی، پنجاه محراب مسجد، ۵۳۰۵ باب منزل مسکونی، ۱۸۱۸ باب دکان، یک باب ساختمان دولتی، شش پایه پل، ۲۹۳ معبر، ۱۷۰ پلچک، ۱۲۳ کیلومتر سرک، ۲۰۳ دیوار استنادی و هشتاد و چهار مرکز ارایه خدماتی تخریب شده‌اند و یا هم آسیب جدی دیده‌اند.”

با این وجود، وزارت‌های مربوط تصمیم گرفته‌اند که برای باز گرداندن بیجا شدگان داخلی، یک پالیسی مشترک تهیه کنند و افراد بیجا شده را به موطن‌شان برگرداند.

کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اما می‌گوید که بیجاشدگان حق دارند در هر نقطه از کشور که خواستند زندگی کنند و دولت مکلف است زمینه‌های کاری و تحصیلی را مهیا کند.

لازم به ذکر است که دو روز پیش معاون مجلس نمایندگان در صحن علنی مجلس با اظهار نگرانی گفت که گروه تروریستی داعش تلاش می‌کند در قالب بیجا شدگان داخلی، جنگجویان‌شان را جابجا کند.

معاون مجلس نمایندگان افزود که اگر حکومت برای بیجاشدگان زمین ندهد و آنان با پول خود زمین بخرند در یک سال، دوصد فامیل در یک ولسوالی، هشت‌صد فامیل دیگر را باخودشان هم‌فکر می‌سازند.

ظاهر قدیر تاکید کرد که هرگاه یک هزار خانواده در یک ولسوالی با تروریستان داعش متحد و هم‌فکر شوند و پنجاه‌هزار فامیل دیگر که غیرمتحد و بی‌اتفاق باشند، نمی‌توانند جلوی یک هزار فامیل هم‌فکر و متحد را بگیرند.

ظاهر قدیر سال گذشته زمانی که فعالیت گروه تروریستی داعش در ولایت ننگرهار در زادگاهش گسترش یافت، برخی از مقام‌های امنیتی را متهم به حمایت از این گروه کرد.

علی‌رضا احمدی/ راه مدنیت

 

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا