خبر

شنا تنها تفریح زنان فقط در یک گوشۀ شهر

قتل، تجاوز و خشونت، موضوعاتی بوده که در 15 سال گذشته رسانه‌های داخلی و خارجی به آن پرداخته‌اند با قبول این که چنین موضوعاتی از جمله حقایق تلخ در افغانستان است، اما می‌شود زندگی زنان را از حاشیۀ دیگر نیز در این کشور روایت کرد؛ حاشیه‌یی که شاید ما کم‌تر آنرا دیده باشیم.

در گوشه‌یی از شهر کابل، زنان می‌توانند با فراغت از مشکلات و سختی‌های اطراف‌شان، شنا کنند و از مزایای آب‌بازی لذت ببرند و آرام شوند. آب‌بازی؛ تفریحی که تا چندسال پیش در کشور فقط مختص مردان بود و زنان از آن بهره‌یی نداشتند. اما طی چندسال گذشته، هر چند کم، اما مکان‌هایی ایجاد شده تا زنان نیز از مزایای آب استفاده کنند که یکی از آن مکان‌ها «سونای آمو» است.

این سونا در شهر کابل موقعیت دارد و برای زنان نیز استخری ایجاد کرده و همه روزه در ساعات رسمی، آنان می‌توانند از از امکانات آن استفاده کنند. این سونا با هزینۀ دو میلیون دالر ایجاد شده است که در بخش زنانه و مردانه فعالیت می‌کند.

طاهره میردادی، مسوول بخش زنانۀ این سونا در گفت‌وگو با راه مدنیت گفت:« به دلیل نبود سونای زنانه در دیگر نقاط کابل، این سونا علاقمندان زیادی دارد و در روزهای رخصتی میزبان نزدیک به 70 مشتری می‌باشد.»

در همین حال، خانم میردادی اذعان داشت که سنت‌های ناپسند، تا هنوز گریبان‌گیر بسیاری از زنان جامعه است و آن‌ها نمی‌توانند وقت بیش‌تری را صرف تفریح کنند. او می‌گوید:« برخی از خانم‌ها را شوهران‌شان می‌رسانند و تا بیرون شدن آن‌ها از سونا در بیرون منتظرشان می‌مانند.» هرچند او تاکید می‌کند که «زنان در این مکان از مصونیت بالایی برخوردار اند» و به گفتۀ او تمام کارمندان این سونا زنان اند و بخش مردانه نیز کاملن جدا می‌باشد.

به گفتۀ خانم میردادی، اکثر مشتریان این سونا دختران جوان و به ویژه بانوان ورزشکار استند.

صدیقه، یکی از کسانی است که برای آب‌بازی به این سونا آمده است. او خود را در سونا مصون احساس می‌کند و می‌خواهد وقت بیش‌تری را در آن صرف کند.

وی می گوید :« شنا کردن به بدن بسیار مفید است جلد را شفاف می‌کند و حس آرامش به بدن انسان می‌دهد.»

او امیدوار است تا سوناهای مخصوص برای زنان بیش‌تر ایجاد شوند و زنان بیش‌تری به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

زهره، یکی دیگر از مشتریان سونا، دانشجو است. او نیز در سونا مشغول آب‌بازی است و از «فضای امن و پاک» این سونا احساس رضایت می‌کند. او نیز تاکید می‌کند که آب‌بازی بسیار به بدن مفید است و به باور او، زنان در صورت ممکن، حد اقل باید دو بار در هفته به آب‌بازی بپردازند.

دیده می‌شود که با وجود خبرهای ناخوشایند در مورد زنان و بلند بودن میزان خشونت در برابر آنان، در سال‌های اخیر فرصت‌هایی نیز در زمینۀ ورزش، تجارت و نیز فرصت‌های تفریحی بیش‌تری برای آنان فراهم شده است.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا