گزارش

عضو شورای ولایتی غور: ربایندگان هزاره‌ها را نشانه رفته است

گروگان‌گیری، پدیده‌یی که چندی پیش در کشور بسیار رایج شده بود، اما ظاهرن چند ماهی می‌شد که هیچ سرو صدایی از این ناحیه شنیده نشده بود. در تازه‌ترین مورد، روز پنج شنبه (11 سنبله) گزارشی در رسانه‌ها مبنی بر اختطاف شدن پنج مسافر در مسیر فیروز کوه – دولتیار ولایت غور نشر شد.

به گفتۀ مسوولان، این مسافران «محصلان بامیانی و هزاره» بودند که در رخصتی آخر هفته، به خانه‌ می‌رفتند که از مسیر راه «توسط افراد ناشناس اختطاف شده و به جای نامعلومی» منتقل شده‌اند.

عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی ولایت غور به راه مدنیت گفت:« پنج تن از محصلین توسط افراد منسوب به گروه داعش از مسیر راه گروگان گرفته شده و به جای نامعلومی منتقل شده‌اند.»

آقای خطیبی افزود که نیروهای امنیتی به محض مطلع شدن، به ساحه رفته‌اند و کوشش کرده‌اند تا در راه دشمن کمین کنند که درگیری بین نیروهای امنیتی و ربایندگان رخ داده و یک تن از منسوبین نیروهای امنیتی کشته شده است.

وی تصریح کرد:« مردم محل در مراسم خاک‌سپاری این نیروی امنیتی شرکت داشته‌اند و به دولت وعدۀ همکاری سپرده اند.»

آقای خطیبی تاکید کرد که: نیروهای امنیتی در تلاش دست‌گیری این افراد هستند اما اطلاعات تازه‌یی در این مورد، در دست نیست و باید منتظر ماند تا معلوم شود که ربایندگان در بدل آزادی این افراد چی تقاضا دارند.

صادق یوسفی، عضو شورای ولایتی ولایت غور، در این مورد به راه مدنیت اظهار کرد: «زمان زیادی می‌شود که گروگان‌گیری در سطح کشور اتفاق می‌افتد، مخصوصن در ولایت غور که مستقیمن مردم هزاره را نشانه می‌گیرند.»

آقای یوسفی خاطر نشان ساخت که بعد از حادثۀ 27 رمضان، که 14 نفر در مسیر راه این ولایت به قتل رسیده بودند؛ گروگان‌گیری‌ها مشخص از «مردم هزاره» در این ولایت بوده است که دو تن در بدل پول رها شدند.

وی دلیل اصلی افزایش گروگان‌گیری‌ها در این ولایت را «حضور و نفوذ دشمنان در ارگان‌ها امنیتی و رابطۀ این افراد با ساکنان این مناطق» خواند و بیان داشت که «ربایندگان کوشش می‌کنند از «مرغاب» به طرف سرک عمومی آمده و مشخص هزاره‌ها را گروگان بگیرند تا از این طریق باج‌گیری کنند و دستاوردی برای باداران‌شان بیابند.»

آقای یوسفی تاکید کرد که این گروه، «افراد مسلح غیر مسوولی هستند که با طالبان یک‌جا شده‌اند و از این طریق می‌خواهند به مسایل قومی و مذهبی در این ولایت دامن بزنند.

به باور وی؛ حکومت محلی غور، «عملکرد منفعلانه» دارد و تلاش جدی در راستای تامین امنیت شهروندان این ولایت انجام نمی‌دهد.

این نمایندۀ شورای ولایتی غور افزود: اگر حکومت محلی غور برای تامین امنیت مردم تلاش کند، مردم نیز تشویق می‌شوند تا محل زندگی‌شان را مکانی برای رفت و آمد دشمنان قرار ندهند.

آقای یوسفی با ابراز نگرانی از عملکرد ضعیف دولت در راستای تامین امنیت شهروندان؛ خاطرنشان کرد که در صورتی که دولت منفعلانه عمل کند، تقابل‌های قومی، مذهبی و اختلافات ذات‌البینی در این ولایت افزایش پیدا می‌کند و مشکلات متعددی برای مردم به بار می‌آورد.

وی تصریح کرد که دولت روز پنجشنبه، برای رهایی این گروگان‌ها اقداماتی انجام داد، اما بعد از آن تا اکنون برای رهایی این افراد اقدامات جدیدی روی دست نگرفته است.

جواد امید، یک تن از شهروندان ولایت غور در گفت‌وگویی با راه مدنیت بیان کرد:« شهروندان ولایت غور همیشه روابط دوستانه و حسنه داشته‌اند و دشمنان این مردم برای از بین بردن رابطه خوب این‌ها دست به چنین اعمالی می‌زنند.»

آقای امید از ربوده شدن یک تن دیگر در این ولایت خبر داده، افزود:«یک تن از کسبه‌کاران این ولایت نیز چندی پیش از موتر پایین و ربوده شده است که از سرنوشت‌اش تا هنوز خبری در دست نیست.»

وی از مسوولان امنیتی و بزرگان قومی می‌خواهد تا به دشمنان اجازه ندهند که بیشتر از این «به‌روابط حسنه» مردم غور آسیب برسانند. در همین حال، آقای امید از عدم پی‌گیری پروندۀ کشتار دسته‌جمعی قبلی در غور شاکی است و از دولت می‌خواهد، ضمن پی‌گیری آن، در راستای تامین امنیت شهروندان غور، «اقدامات جدی» روی دست بگیرد.

 

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا