خبر

عملکرد ضعیف تلویزیون ملی به اثر مداخلات برخی نهادهای دولتی است

کمیسیون رسانه‌های همگانی کنفرانسی تحت عنوان دستاوردها و فعالیت‌های اخیر این کمیسیون در کابل برگزار کرد.

اخپلواک ساپی، رییس کمیسیون رسانه‌های همگانی روز چهارشنبه (10 سنبله) طی نشستی خبری با اشاره به اینکه به اثر مشکلات اقتصادی که بعد از سال 2014 در کشور به وجود آمد گویا رسانه‌ها هم تحت تاثیر این مشکلات قرار گرفته بود، افزود: «تعداد مجموعی رسانه‌ها بیشتر از یک‌هزار و صد رسانه می‌باشد و مارکیت رسانه‌های کشور در حال رشد و توسعه است.»

به گفتۀ وی، 35 جوازی که در طول 5 ماه اول سال جاری به رسانه‌ها توزیع شده، نشان‌دهندۀ این تحرک و توسعه است.

به باور ساپی، آزادی بیان و رسانه‌ها در افغانستان مدرن، جای‌شان را بین مردم پیدا کرده است و مردم بالای این‌ها اعتماد دارند. به همین دلیل ضرورت ایجاد رسانه‌های بیشتر نیز در کشور احساس می‌شود.

همچنین علی‌یاور اکبری، عضو کمیسیون رسانه‌های همگانی نیز  با اشاره به نظارت و بررسی این کمیسیون از رادیو تلویزیون ملی بیان داشت که این یکی از دستاوردهای مهم این کمیسیون است.

آقای اکبری تصریح کرد که این وظیفه طبق ماده 43 قانون رسانه‌های همگانی به این کمیسیون سپرده شده و کمیسیون موظف است تا نظارتی بر عملکرد رادیو تلویزیون ملی داشته باشد.

وی اظهار داشت در جلساتی که با مسوولان رادیو تلویزیون ملی داشته‌اند آنان گفته‌اند که عملکرد ضعیف این تلویزیون به اثر مداخلات برخی نهادهای دولتی است.

آقای اکبری تاکید کرد: این کمیسیون خواسته است که این مساله را از طریق مشاهده اخبار و مطالبی که در این شبکه تلویزیونی نشر می‌شود بررسی کند.

وی با اشاره به اینکه رادیو تلویزیون ملی همکاری خوبی در راستای دسترسی این کمیسیون به اخبار نشر شده این شبکه تلویزیونی نداشته تصریح کرد: « مسوولان رادیو تلویزیون ملی تنها اخبار نشرشده یک هفته رادیو ملی را در دسترس ما قرار دادند.»

آقای اکبری خاطرنشان ساخت که این کمیسیون با نظارت از رادیو تلویزیون ملی یافته است که این شبکه تلویزیونی در تولید خبرهایی که از این شبکه نشر شده سهمی نداشته و تمام خبرهای نشرشده از آژانس خبری باختراست.

وی تاکید کرد:« در حالی که خبرگزاری‌ها اخبار را با شرح زیاد نشر می‌کنند، اما رادیو یا تلویزیون تنها به نکات اساسی توجه می‌کند ولی همین خبرهای مشروح در رادیو ملی خوانده شده است.»

حامد عبیدی، عضو کمیسیون رسانه‌های همگانی طی این کنفرانس از افزایش آمار خشونت‌ها علیه خبرنگاران ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت که مقامات دولتی خود را مالکان اطلاعات می‌دانند و گاهی اطلاعات را در دسترس خبرنگاران قرار نمی‌دهند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در جریان سال جاری بر اساس گزارش نهادهای حامی رسانه‌ها، خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی افزایش چشم‌گیر یافته است.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا