خبر

غنی: از اختلاف نمایندگی نمی‌کنیم

از اواخر هفته گذشته به این سو تنش‌ها میان دو رهبر حکومت وحدت ملی شدت گرفته است، اما رییس‌جمهور غنی در مراسم گشایش پارلمان نمادین جوانان بر حل اختلاف‌ها از راه مدارا و تحمل یکدیگر تاکید کرد.
پنج‌شنبه گذشته، زمانی تنش‌ها میان ریاست‌جمهوری و ریاست اجرایی شدت گرفت که داکتر عبدالله؛ رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، رییس‌جمهور غنی را بی‌حوصله و فاقد اهلیت و صلاحیت ریاست جمهوری خطاب کرد و پس از آن رییس‌جمهور غنی آقای عبدالله را به شکل تلویحی حامی فساد و فسادپیشگان خواند.
به گزارش دویچه‌وله، رییس‌جمهور غنی روز یک‌شنبه هنگامی که در مراسم افتتاح پارلمان جوانان صحبت می‌کرد، با تاکید بر این که رهبران سیاسی باید باهم متحد باشند، همدیگر را تحمل کنند و دست از اختلافات بردارند، تصریح کرد:« تعادل قوا در ایجاد اجماع سیاسی و نمایندگی است. چون عدالت اجتماعی درخواست این را می‌کند ما یکدیگر را درک کنیم. بحث ما نمایندگی از اختلاف نه؛ بل علاقمندی و تعهد ما به وحدت ملی است.»
دو رهبر حکومت وحدت ملی همدیگر را به عدم تحمل، تک‌روی و استبداد رای متهم می‌کنند. اما رییس‌جمهور غنی تاکید کرد که دیکتاتوری در این کشور جایی ندارد و هر اختلافی باید از طریق تحمل و مدارا حل شود. غنی افزود:« شما آمده‌اید که ملت را در خانه ملت تمثیل کنید. این نشان‌دهندۀ درک و فکر عمیق است. افغانستان مملکت دیکتاتوری و مملکت خودسری نیست.»
داکتر عبدالله نیز با متحدان سیاسی خود در قصر سپیدار دید و بازدیدهایی داشته تا در مورد وضعیت به وجود آمده تصمیم بگیرد.
با این حال به باور آگاهان امور، از کلیت اوضاع چنین برمی‌آید که رفتارهای متسامحانۀ رییس‌جمهور دامنه اوضاع را جمع خواهد کرد. مساله چنان جدی و پرمخاطره نیست که برخی سیاسیون برای تحت‌الشعاع قرار دادن کم‌کاری‌های خود مانور می‌دهند.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا