تحلیل

ملت تشنه و آب‎های سرگردان

وزارت انکشاف دهات کشور روز گذشته اعلام کرد که در نظر دارد تا ظرف چهارسال آینده، میزان دسترسی ساکنان ولایت نیمروز به آب آشامیدنی را تا 76 درصد افزایش دهد. درحال حاضر تنها 58درصد از روستانشینان این ولایت به آب آشامیدنی دسترسی دارند و کمبود آب، قربانی‎های بی‌شماری را از ساکنان این ولایت گرفته است.

این درحالی است که ولایت نیمروز در مسیر رودخانه هلمند قرار دارد؛ رودخانه‌یی که ساکنان این ولایت همواره از نعمت آن به دور مانده و مصیبت و آسیب آن را متحمل می‎شوند. رودخانه هلمند پس از طی مسافتی به دوشاخه تقسيم مي‌گردد که يک شاخه آن به‌طرف شمال و شاخه ديگر آن به‌طرف شمال غرب جريان مى‌يابد. شاخه شمالى آن که قسمتى از مرز ميان افغانستان و ايران را تشکيل مي‌دهد، پس از آنکه چخانسور (نيمروز) را آبيارى می‌کند به درياچه هامون مي‌ريزد. شاخه دومى آن که به‌طرف شمال غرب جريان دارد، وارد ايران شده و در چاه نیمه‎های زابل ذخيره مي‌شود.

بارش باران‎هاى فصلى و آب شدن ذخيره‎هاى برفى ارتفاعات (مرکزى) در اواخر زمستان و اوايل بهارباعث طغيان آب در رود هیرمند شده که گاهی اوقاع، باعث ويرانى‎هايى در ولايت نيمروز افغانستان مي‌گردد، ولى در فصل‌هاى تابستان و پایيز، آب اين رودخانه به‌تدريج کم شده و در قسمت‎هاى پایين آن خشک مي‌شود. رودخانه هیرمند 40درصد زمین‌های کشاورزی افغانستان را آبیاری می‌کند. این رودخانه امکانات توسعه فراوان را دارا می‎باشد.

رودخانه هیرمند مهم‎ترین تامین‌کننده آب برای ولایت سیستان و بلوچستان ایران به شمار می‎رود. اهمیت آب این رودخانه برای ایران به قدری‎است که بسته شدن آب هیرمند به ایران باعث تحول‌های منفی زیست‌محیطی و حتا فاجعه انسانی در ولایت سیستان و بلوچستان ایران خواهد گردید.

اما در حال حاضر، این فاجعه نصیب مردم نیمروز شده و بهره‎های مثبت آن سهم ساکنان آن سوی مرز در ایران می‎گردد. این بهره‎ها در سالیان گذشته فراتر از قرارداد موجود میان دو کشور بوده و در حال حاضر نیز با اضافه‎ستانی‎هایی همراه است. این مسأله تنها درخصوص رودخانه هلمند و مردم ولایت نیمروز صادق نیست. منابع آبی افغانستان در شمال، جنوب و شرق کشور نیز به همین گونه است. رودهای آمو، هریرود و سایر منابع آبی کشور نیز بدین‎گونه است.

به این معنا که افغانستان نتوانسته به‌صورت مناسب و درست آن به مدیریت منابع آبی‌اش پرداخته و راهکار منطقی و مطلوبی را برای بهره‎برداری از آب‎های سرگردان خود ارایه کند. هرچند طرح‎هایی در وزارت انرژی و آب به صورت کوتاه‌مدت و درازمدت آن وجود دارد، ولی تاکنون هیچ‎کدام به گونۀ لازم، جنبۀ عملی به خود نگرفته است.

سرگردانی آب‎های افغانستان درعین حالی‎که ملت خودش تشنه است، نشان می‎دهد در این زمینه نیز افغانستان قربانی داشته‎‎های خود شده و یکی از اهداف چالش‎آفرینی‎های کشورهای همسایه نیز می‎تواند این مسأله باشد. زیرا امروزه مثل گذشته آب یکی از کالاهای ارزان و فراوان نیست. تحقیق‌ها نشان داده که افزایش سه برابری جمعیت جهان و شش برابر شدن نیازمندی‎های آنان، موجب شده تا قرن حاضر و آینده‎‎ها، جنگ اصلی بر سر آب و منابع آبی باشد.

بنابراین، افغانستان می‎تواند با مدیریت این منابع، خود را وابستگی نجات بخشیده و به نحوی از منابع سرشار آبی‌اش، در راستای سامان‎دهی سیاسی و ابزار فشار سیاسی علیه کشورهای همسایه نیز استفاده نماید. به گونۀ مثال، در حوزه آبى جنوب هندوکش و سفيدکوه رودخانه‌هايى چون پنجشير، کابل، لوگر، عليشنگ، و کنر و کامه قرار گرفته‌اند. اين رودخانه‌ها از دامنه‎هاى جنوبى هندوکش و رشته‌کوه‎هاى بابا و سفيدکوه سرچشمه گرفته و پس از طى مسافتى تقريبن٤٦٠ کيلومتر در داخل خاک افغانستان وارد خاک پاکستان شده و‌ در نهایت، در رودخانه سند مي‌ريزند.

این در حالی است که اقتصاد پاکستان متکی به کشاورزی است. 88درصد آب در این کشور، در بخش کشاورزی به مصرف می‎رسد. تقریبن 68درصد نفوس پاکستان در دهات زندگی می‎کنند که این‌ها به شکل مستقیم و غیرمستقیم ارتباط به کشاورزی دارند. بیش‎تر از 70درصد صادرات پاکستان را محصول‌های کشاورزی تشکیل می‎دهد که آب تکیه‌گاه اصلی بخش کشاورزی در پاکستان را تشکیل می‌دهد. هرگاه پاکستان در راستای دریافت راه‎های برون‌رفت از این بن‌بست به موفقیت نایل نگردد، این کشور در سال 2020 از جمله کشورهای قحطی‌زدۀ جهان خواهد بود.

اما در حال حاضر ما نه توان مدیریت آبی خود را داریم و نه قادر به اعمال فشار بر همسایه‎هایی چون ایران و پاکستان استیم. از این رو، پیشنهاد این است با مدیریت منابع آبی شمال که دارای چالش کم‎تر بوده و دچار اختلاف‌های کم‎تر با آسیای میانه، خود را از نیازمندی به ایران و پاکستان رهانیده و نیروی مهاجر خویش را در این منابع، صاحب کار کنیم. در آن صورت، کشورهای ایران و پاکستان توانایی اعمال فشار متقابل را نخواهند داشت و ما می‌توانیم به سامان‎دهی منابع آبی خود در حوزه‎های مشترک با این کشورها بپردازیم.

نوشته‌های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا