تحلیل

مناسبت‎های عمومی، زمینۀ هم‌گرایی

رییس‌جمهور در دیدار با عده‌یی از عالمان دین وعده سپرده که به زودی فرمانی صادر خواهد کرد تا پس از این، میلاد پیامبر به صورت عمومی و هماهنگی دولتی تجلیل شود. محمداشرف‎غنی بار دیگر بر نقش علما در تأمین صلح، ایجاد وحدت و تبلیغ اخوت و برادری تأکید کرده و از آنان خواسته است تا نقش‌شان در این خصوص را به وجه بهتری ایفا نمایند.

شکی نیست که در جامعۀ ما، جایگاه و نفوذ عالمان دین از برجستگی خاصی برخوردار بوده و آن‌ها با ایفای نقش و اعمال مسوولیت اجتماعی خویشتن، خواهند توانست تا در ثبات و امنیت، اتحاد و انسجام و همبستگی ملی، مسوولیت خطیر و سازنده‌یی ایفا نمایند. تحقق این هدف و عملی شدن این رسالت اما بسیج عمومی و حرکت همگانی عالمان دین را در سرتاسر کشور لازم دارد.

از سوی دیگر، بسیاری ضروری و حیاتی است که از مناسبت‎های ملی- دینی در کشور، به مثابۀ سکوی انسجام ملی مورد استفاده قرار گیرد، نه به عنوان نمادی جهت ترویج اختلاف، افراط‎گرایی یا آموزه‎های دیگری که ضررهای آن بسی بیش‎تر از فواید و منافع آن است.

این همان چیزی است که در سخنان رییس‌جمهور مورد تصریح قرار گرفته و بر آن تأکید شده است. این درحالی است که متأسفانه تاکنون از مناسبت‎های ملی به گونۀ مناسب آن و در راستای اهداف ملی و منافع عمومی استفاده نشده است.

در بسیاری از این مناسبت‎ها، هرکدام از پیروان فرقه‎های مختلف، تفسیرهای منحصر به دیدگاه و نگاه خویشتن را برجسته ساخته و سعی دارند تا به نحوی سرکوب دیگران را، مایۀ رشد و پیشرفت خویشتن سازند.

وجود این‎گونه اختلاف‎ها، یکی از تهدیدهای جدی و همیشگی فراروی انسجام شهروندی بوده و شرایط را به نحوی تنش‎آلود و بحرانی کرده است. هم اینکه چین تلقین‎ها، به هیچ وجه با روح و ماهیت دین سازگاری نداشته و شایستۀ آن نیست که توسط عالمان دین طرح و ترویج گردد.

بنابراین، بسیار به جا خواهد بود تا رویکرد پیشین نسبت به مناسبت‎های ملی- دینی تغییر یافته و از مشترکات آیینی و ملی، برای رشد وحدت و اتحاد، اخوت و برادری، یگانگی و هماهنگی بهره‌برداری گردد نه برعکس آن. اما نهادینه‌مند کردن این هدف، ضرورت به تلاش و سعی همه‌جانبه و همگانی از سوی نهادهای مدنی و مردمی، مراکز دینی و مذهبی و نهادهای رسمی و رسانه‌یی است؛ زیرا در تحقق متغیرهای اجتماعی که جنبه‎های حساسیت‎های زیادی دارد، برنامه‎های کوتاه‌مدت تأثیرگزار نبوده و اهداف آن‌ها نیز به صورت آنی و فوری محقق نخواهند شد.

از جانب دیگر، رسیدن به اهداف ملی در قالب این برنامه‎ها، نیازمند حرکت همگانی و تلاش نخبگان و متخصصان یک حوزه و یک عرصۀ خاص می‎باشد.

از این رو، باید اذعان نمود که روند عملی حرکت همگانی عالمان دین برای تحقق صلح، ثبات، انسجام و اتحاد، نیازمند رهگذر ثابت، مستمر و پایدار است.

این مهم را نیز می‎توان در بستر مناسبت‎ها و برنامه‎های ملی- دینی به خوبی عملی ساخته و در افکارعمومی نهادینه کرد.

سخن آخر اینکه مسلم است که اگر عالمان دین و پرچمداران دین در این راستا پیشگام نشوند، بخشی از مسوولیت ملی و رسالت انسانی‌شان ناقص و نارسا خواهد ماند.

نوشته‌های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا