خبر

وزارت دفاع: اگر گفت‌وگوی دیپلماتیک جواب نداد، آمادۀ دفاع از کشور هستیم

وزارت دفاع کشور در پیوند به راکت‌پراکنی‌های اخیر کشور پاکستان واکنش نشان داد و اعلام کرده که اگر گفت‌وگوهای دیپلوماتیک جواب نداد، از کشور دفاع می‌کنیم.

پاکستان در پی وقوع یک حملۀ انتحاری در ایالت سند این کشور که منجر به کشته شدن 80 تن شده بود، دولت افغانستان را متهم کرد و طی چند شب گذشته بیش از 200 راکت به مرزهای کشور پرتاب کرده است.

قدم شاه شهیم، رییس ستاد ارتش، شنبه در نشستی خبری به رسانه‌ها گفت که اگر گفت‌وگوهای دیپلماتیک نتیجه نداد، آمادۀ دفاع از خاک و کشور خود هستیم.

آقای شهیم اضافه کرد که ارتش اجازه نمی‌دهد که کسی وارد خاک کشور شود.

وزارت خارجۀ کشور روز جمعه، سید ابرار حسین، سفیر پاکستان مقیم کابل را به خاطر راکت‌پراکنی‌های اخیر این کشور به دو ولایت ننگرهار و کنر، به این وزارت احضار کرد.

حکمت خلیل کرزی به سفیر اسلام‌آباد گفت: دولت افغانستان به جد از پاکستان می‌خواهد تا علیه گروه‌های تروریستی که در خاک پاکستان پنهان شده‌اند، اقدام کند.

سفیر پاکستان نیز متعهد شده است که نگرانی‌های مقام‌های افغانستان را به مقام‌های عالی رتبۀ کشورش انتقال خواهد داد.

این در حالی است که بر اثر راکت‌پراکنی‌های دولت پاکستان براساس گفته‌های مقام‌های امنیتی،  یک مادر با فرزند ۱۵ ساله‌اش در ولایت کنر، جان باختند و چند تن دیگر نیز زخمی شدند.

از سوی دیگر، مقام‌های ننگرهار می‌گویند که نظامیان پاکستان بعد از یک شب وقفه، بار دیگر راکت‌پراکنی‌های خود را آغاز کرده‌اند.

این اولین‌بار نیست که نظامیان پاکستان حریم مرز بین دو کشور را می‌شکند، چهار ماه پیش نیز، ده‎ها راکت به ولایت‌های ننگرهار و کنر شلیک کرده بود. این منطقه همواره مورد تنش دو کشور بوده است.

تنش‌ها باعث می‌شود که دولت پاکستان دروازۀ تجاری تورخم را مسدود کند. آقای شهیم همچنین مسدود‌سازی مرز تورخم را خلاف عرف دیپلماتیک و سیاسی عنوان کرد.

هلاک شدن حدود 2 هزار عضو داعش

وزارت دفاع همچنین اعلام کرد که در نبردهایی که با گروه تروریستی داعش در ولایت‌های مختلف کشور انجام داده، نزدیک به 2 هزار تروریست از گروه داعش را به هلاکت رسانده است.

قدم‌شاه شهیم گفت که نیروی امنیتی و دفاعی کشور در سال گذشته 1955 عضو گروه تروریستی داعش را کشته است.

آقای شهیم علاوه کرد که در بین تروریستان هلاک شده ده‎ها عضو خارجی که 4 تاجیکستانی، 7 چچنی، 4 چینی و 8 عرب بودند نیز کشته شده‌اند. او افزود 11 عضو تاجیکستانی نیز زخمی شده‌اند.

رییس ستاد ارتش همچنین افزود: در این سال همچنین ده‌ها رهبر و فرماندۀ ارشد گروه داعش نیز در ولایت‌های هلمند، ننگرهار، فراه و زابل به هلاکت رسیده‌اند.

او خاطر‌نشان کرد که داعشی‌ها در اوایل ولایات فراه، هلمند و زابل را ناامن ساخته‌ بودند؛ اما براساس تحقیق‌های انجام شده، در حال حاضر ولایت‌های فراه و هلمند بعد از نابودی روف خادم به‌گونۀ صد‌درصدی از وجود داعش پاک‌سازی شده‌اند و در ولایت زابل نیز، قسمت‌های اعظم آن از وجود این گروه پاک‌سازی شده‌ است.

آقای شهیم اظهار امیدواری کرد که در سال آیندۀ خورشیدی دیگر هیچ‌گونه تحرکی از سوی گروه تروریستی داعش، شاهد نخواهیم بود.

گفتنی است که گروهی از تروریستان تحت نام داعش، حدود 2 سال است که در برخی از مناطق کشور فعالیت می‌کنند. ارتش و پولیس نیز علیه آنان در حال نبرد است، این گروه در بین مردم نیز جایگاهی ندارد.

علی‌رضا احمدی/ راه مدنیت

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا