خبر

وزیر زارعت: کوپراتیف‌ها فعال و قوی می‌شوند/ آژانس انکشافی فرانسه 35 پروژه باغداری را حمایت می‌کند

35 پروژه انکشافی کوپراتیف‌های باغداری از سوی وزارت زراعت و مالداری به مبلغ 89 میلیون افغانی با سکتور خصوصی کشور عقد گردید.
این پروژه‌ها در ولایات کابل، پروان و کاپیسا تطبیق می‌گردد که از تطبیق این پروژه‌ها 3300 تن که 600 تن آن‌ها خانم‌ها می‌باشند مستفید می‌شوند.
اسدالله ضمیر، وزیر زراعت و مالداری در کنفرانس خبری که بدین منظور برگزار شد گفت: ایجاد و حمایت کوپراتیف‌ها از برنامه‌های مهم وزارت زراعت است و این وزارت تلاش دارد تا این کوپراتیف‌ها فعال و قوی شوند.
آقای ضمیر افزود: 15 پروژه از این قرارداد در ولسوالی‌های پغمان، ده سبز و میر بچه‌کوت ولایت کابل، 8 پروژه دیگر در محمودراقی مرکز ولایت کاپیسا و 12 پروژه دیگر در ولسوالی‌های بگرام، جبل‌السراج، سیدخیل و چاریکار ولایت پروان تطبیق می‌شود.
وی از تطبیق این پروژه‌ها ابراز خرسندی کرده گفت: «با تطبیق این پروژه‌ها 49 باب کشمش‌خانه، 13 سبزخانه به مساحت 2600 متر مربع و 4 باب مرکز پروسس میوه و سبزی برای خانم‌ها ایجاد می‌شود.»
به گفته آقای ضمیر، اساس و بنیاد زارعت به چند فکتور ارتباط دارد و یکی از اساساتی که می‌تواند زراعت را رشد دهد کوپراتیف‌های زراعتی است.
وزیر زراعت و مالداری کشور اظهار داشت: 40 درصد از هزینه مجموعی این پروژه‌ها مربوط دهقانان و متباقی آن از طرف وزارت زراعت و مالداری کشور تمویل می‌گردد.
قابل یادآوری‌ست که پروژه‌های انکشافی کوپراتیف‌های باغداری، توسط آژانس انکشافی فرانسه حمایت می‌شوند.
ژوستلند لوونور، رییس آژانس انکشافی فرانسه در کابل که در این کنفرانس حضور داشت گفت:« بیشتر مردم افغانستان به زراعت مشغول هستند و ما می‌خواهیم آن‌ها را کمک بکنیم تا زراعت خود را رشد دهند.»
وی تصریح کرد که محصولات زراعتی افغانستان به سطح جهانی از ارزش خوبی برخوردار است.
گفتنی است که در حال حاضر نزدیک به 2000 کوپراتیف‌های زراعتی، مالداری و باغداری در وزارت زراعت و مالداری ثبت و راجستر شده است.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا