خبر

وزیر مبارزه با مواد مخدر: مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن، مربوط به‌ کشورهای همسایه هم می‌شود

هفتمین دور کنفرانس پنج‌جانبه بین‌المللی مبارزه علیه مواد مخدرکشوهای آسیای میانه  در کابل برگزارشد. در این اجلاس بررسی همکاری‏ها در راستای مبارزه با مواد مخدر، بحث و گفت‌وگو در مورد «وضعیت کنونی کشت و تولید غیرقانونی، و مبارزه با قاچاق مواد مخدر وهمچنین گفت‏وگو در مورد راه‏های موجود جهت تقویت همکاری‏ها  در امر مبارزه با مواد مخدر» از جمله مواردی بحث این نشست دو روزه بوده است.

شرکت‌کنندگان این کنفراس تاکید کردند که موضوعاتی چون: نگرانی از رشد و گسترش مواد مخدر در جهان، عامل تهدید به سلامت، رفاه و تضعیف پیشرفت جامعه است که مبارزه با آن از ارزش‏ها و از جمله اصول مشترک کشورهای عضو این کنفرانس می‌باشد.

مزید بر آن، در این اجلاس در امر مبارزه با مواد مخدر، پول‌شویی، قاچاق و مصرف مواد مخدر تاکید شده،  تاکید صورت گرفت که: با توجه به موثریت کنوانسیون‏های بین‌المللی کنترول مواد مخدر و بلند بودن میزان کشت تریاک در افغانستان که خطر جدی به امنیت، توسعه اجتماعی و اقتصادی افغانستان و منطقه است، تلاش صورت گیرد.

سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر و یکی از شرکت‌کنندگان در این کنفرانس گفت:« دولت افغانستان در امر مبارزه با مواد مخدر مصمم است. مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن تنها مربوط افغانستان نیست، بل مربوط به‌تمام کشورهای همسایه افغانستان می‌شود.»

اسدالله هادی‌نژاد، معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشور ایران، طی صحبتی گفت :« مواد مخدر سالانه در کشور ما قربانی می‌گیرد. بنابراین، ایران در مبارزه با مواد مخدر جدی است.  کوشش ما این است که در مرحله اول چگونه افغانستان را از کشت مواد مخدر آزاد کنیم؛ در مرحلۀ بعدی چگونگی برخورد با قاچاق‌بران و راه‏های جلوگیری آن‌ را، جست‌وجو کنیم.»

در همین حال، شیرخان سلیم‌زاده، رییس آژانس مبارزه با مواد مخدر از تاجیکستان، از تعهد کشورش در مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با قاچاق‌بران در مرزهای آن کشور تاکید کرد.

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس، همچنان به مواردی چون: ایستادگی مداوم و تلاش برای یافتن رویکرد‏های مبتکرانه و موثر در امر مبارزه با مواد مخدر، همکاری با جامعۀ بین‌المللی و تقویت سازمان‏هایی که در تضعیف مواد مخدر کار می‌کند، اقدام لازم برای بهبود شیوه‏های تبادل اطلاعات، پیش‌گیری از اعتیاد، تداوی و بازگشت مجدد افراد، مبارزۀ منطقه‌یی علیه مواد مخدر با استفاده از تمامی امکانات ارتباطی، آموزش و پرورش متخصصان سازمان‌‌های ملی مبارزه با مواد مخدر و حمایت جامعه بین‌المللی از برنامه‏های بدیل کشت کوکنار در افغانستان، توافق کردند.

این درحالی است که پاکستان در این نشست حضور نداشته است. گفته می‌شود که بخش عمده مواد مخدر از طریق پاکستان به دیگر کشورها  قاچاق می‌گردد. از این رو، حضور پاکستان درامر مبارزه با مواد مخدر برای افغانستان حیاتی است.

 

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا